Både i aluminum

Både i aluminum

En robust og alsidig båd i aluminium er ideel til lystfiskere, der ønsker at fiske på lavt vand og sejle gennem sten- og stubbe-fyldte farvande eller fiske ved en fjerntliggende banke. Små aluminiumsbåde kan transporteres på taget af en bil, mens de største modeller er designet til at gå ud på større søer, eller havet, og er udstyret med en lang liste af funktioner til lystfisker.

Oversigt

Aktiviteter med en alubåd

Aluminiumsbåde findes i størrelser og stilarter der passer til næsten enhver sportsfiskerniveau. Deres robuste konstruktion gør dem velegnede til at fiske tæt ved kysten, i lavt vand, skov og floder, hvor der er risiko for støde på grund eller store sten. En påsejling, der kan gøre stor skade på en glasfiberbåd, vil måske kun efterlade en bule eller ridse i en aluminiumsbåd. Af samme grund kan en lille alubåd være et godt valg for nye sejlere, da der er plads til at være mindre bekymret for skader på båden ved en uerfaren kaptajn.

En model så lille som en 12-fods aluminiumsbåd kan veje mindre end 100 kg og kan transporteres uden en trailer, på et tagstativ eller i en lastbil og du kan nøjes med en lille bærbar benzin eller elektrisk påhængsmotor eller årer. En alubåd af denne størrelse kan transporteres af to personer og søsættes fra land på små søer eller floder til fiskeri, jagt og andre fangstaktiviteter.

Samlede udgifter ved aluminiumsbåde

De indledende omkostninger ved en kahytbåd kan variere meget, mest afhængigt af den størrelse båd, du vælger. Naturligvis findes der både i millionklassen, men findes også masser af mindre kahytbåde, der koster meget mindre, end du måske tror. Faktisk koster mange både mindre end nogle autocampere med sammenlignelige boligforhold.

Udgifter til vedligeholdelse

Udgifterne til vedligeholdelse er bestemt også noget du skal holde øje med for aluminiumsbåde. De fleste aluminiumsbåde vil blive drevet af en påhængsmotor og det er primært denne der vil afholde de fleste omkostninger til vedligeholdelse.

Driftsomkostninger

De primære driftsomkostninger for enhver alubåd vil være brændstof, og disse omkostninger vil blive påvirket af, hvor ofte du bruger båden, bådens størrelse og hvor meget gas du giver motoren. En større båd kræver en motor med flere hestekræfter, som naturligt vil bruge mere brændstof. De mindste aluminiumbåde kan drives af en elektrisk motor. Andre driftsomkostninger kan inkluderer årlig forsikring, vægtafgift til trailer, og opbevaring uden for sæsonen, hvis du ikke har plads derhjemme. Når det gælder trailere, inden du køber en, skal du sikre dig, at din bil har trækkrog og må trække med den samlede vægt af den båd og den trailer, du overvejer at købe.

Teknologi / materialer / funktioner

Skroget og den indre bærende struktur i en aluminiumsbåd kan være bygget ved hjælp af nitter, svejsninger eller en kombination af nitter og svejsning. Begge konstruktionsmetoder har deres fordele, men begge vil give en stærk og holdbar båd. De bedste alubåde kan svejses eller nittes, og begge typer kan repareres, hvis beskadiget.

Agterspejlet af en aluminiumbåd bør forstærkes. Mindre både vil være stivet af mellem agterspejlet og indersiden af ​​skroget, og have et træpanel på ydersiden af ​​agterspejlet, hvor en påhængsmotor kan monteres. På større aluminiumsbåde vil der være lagt et mellemlag af enten træ eller et kompositmateriale. Fordelen ved mellemlag i kompositmateriale er, at det ikke vil rådne og kan være lettere end træ.

Kølen løber hele længden af ​​båden på midten af ​​skroget og dækker normalt over en samling, hvor to stykker aluminium er sammenføjet for at danne skroget. Denne køl er ofte lavet af en mere robust form for aluminium, der beskytter bunden og gør det muligt at strande en aluminiumbåd på steder hvor der er mange sten.