Nye bådejere behøver ikke nødvendigvis at starte med en begynder båd. Markedet for bowrider typen dækker hele spektret, fra små både under 20 fod til de luksuriøse tilbud med siddepladser i bue og bagende, samt kabine med køje. Det hele afhænger dit budget, men for en ny båd kan du få dem fra omkring 120.000 kr. op til over 1.000.000 kr. for en 30-fods båd. Hvis det er hvad du vil, og hvis du planlægger at sejle over større afstande f.eks. fra kyst til kyst, skal du gå efter de større bowriders med mindst 20 graders “deadrise” for at skære gennem bølgerne.
Udgifter til vedligeholdelse
Båd- og motorproducenter er gået langt for at reducere mængden af vedligeholdelse en båd kræver. Det giver dig ikke kun mere tid til at sejle, men det reducerer også omkostningerne. En god tommelfingerregel er, at jo nyere båden er, jo mindre koster det at vedligeholde.
Regn med et olieskift for hver 50 til 100 timer, eller hvert år, afhængigt af producentens anbefalinger og om du bruger syntetisk eller mineralsk olie. Klargøring en båd til foråret og vinterkonservering koster også penge, og hvis du betaler andre for at gøre det for dig, koster det mere. Regn med omkring 4.000 – 10.000 kr. om året i vedligeholdelse, i værste fald.
Driftsomkostninger
I modsætning til biler bruger du ikke en båden hver dag for at komme frem og tilbage til arbejde. Men hvis du alligevel bruger din båd til at pendle til at arbejde, så er du heldig. Både har nogle typiske driftsomkostninger, som er anført nedenfor i ingen særlig rækkefølge:
Teknologi / materialer / funktioner
Det meste af innovationen inden for bådebygning foregår mest inden for større både og sejlbåde. Ny teknologi og materialevidenskabelige skaber fremskridt inden for disse kategorier, som derefter siver ned til almindelige produktionsmodeller såsom bowriders.
Det er er sted hvor de store producenter har fordele. Nye metoder til at bygge, nye teknologier og materialer udvikles til de store både og disse finder ofte også vejen til de mindre både, så som bowrider typen.