Udgifterne til en jolle er normalt meget lave sammenlignet med andre både, og det skyldes primært størrelsen og enkelheden. Der vil naturligvis være indkøbspris og omkostningerne til opbevaring. De fleste joller kan dog opbevares i en garage og/eller på en trailer.
Når du har din jolle liggende i vandet, kan det være en god idé at investere i en lås og kæde. Og hvis jolle bliver opbevaret udenfor, kan en pressening hjæpe med at holde båden ren og pæn.
Udgifter til vedligeholdelse
Vedligeholdelse af en jolle er forholdsvis minimal. Joller af træ kan være nødvendigt at lakkere og joller af glasfiber skal poleres og vokses med jævne mellemrum. På oppustelige joller kan gå hul i et rør eller en ponton og det vil så være nødvendigt at lappe. Sejl til sejljoller kan være nødvendigt at reparerer eller udskifte, og robåde har brug for årer. Hvis en trailer er involveret, har denne selvfølgelig også nogle omkostninger.
Driftsomkostninger
På grund af de enkle forhold for både jolle og udstyr, er driftsomkostningerne typisk lave. Sejl skal muligvis udskiftes, og påhængsmotoren har brug for brændstof samt potentielt et årligt servicetjek, medmindre du gør det selv.
Teknologi / materialer / funktioner
Joller kan være bygget i træ, og du kan finde smukt detaljerede robåde af træ, som stadig produceres den dag i dag. De fleste joller vil være lavet af glasfiber, der kræver meget lidt vedligeholdelse. Oppustelige jolle er generelt konstrueret af PVC eller Hypalon, som er holdbare syntetiske stoffer.
Mange joller har tofter, som er en bænk til at sidde på i en robåd i form af et bræt eller en planke, der ligger på tværs mellem bådens sider. Sejljolle har en enkel rig (mast, barduner, bom og kontrollinjer). Motoriseret jolle (endda de oppustelige) har et agterspejl eller transom (bagenden af båden), der er bygget til en påhængsmotor.
Teknologien bag en jolle er forholdsvis enkel, men moderne lette joller kan være lavet af kulfiber, hvilket gør dem lettere at løfte, flytte, sejle og ro.