Racerbåden den bedste løsning til dig der nyder at høre motoren brøle men du skyder absolut topfart henover vandet. Højtydende motorbåde spænder over størrelser fra 20 fod til mere end 50 fod og har V-bund eller katamaran skrog. Der findes alt fra små sportskatamaraner med påhængsmotor til gigantiske kraftbæster til V-bund med lukket dæk, fuldt overdækket cockpit og masser af indenbords-power. Ligeledes varierer faciliteterne meget fra båd til båd. En luksuriøs 50-fods V-bund båd med høj ydeevne, kan have en komplet kabine ideel til en weekendudflugt, mens en 34-fods hotrod katamaran måske har, bare seks siddepladser og intet under dæk.
Racerbåd Powerboat
Oversigt
- Op til 8 personer
- 34-60 fod
- Påhængsmotor
Indenbordsmotor
Z-drev - Kan trækkes på trailer
Aktiviteter med en racerbåd
Selvom racerbåde er designet til høj fart, er der også andet, du kan lave med en racerbåd end blot at sejle hurtigt. For specifikke brands opstår der særlige klubber, som arrangerer løb og andre arrangementer, hvor bådejere mødes og viser deres både frem. Ligeledes kan man også tage båden på en dagstur, frokosttur eller bare til nogle timer med leg på vandet.
Samlingspunkt for familie og venner
Arrangementer kan være gode steder at få oplevelser, men de er ikke dine eneste muligheder for disse kraftmaskiner. Udstyret med kraftige påhængsmotorer er man med nyere generationer af racerbåde gået væk fra de tradtionelle udformninger og tilbyder mere siddeplads. Modeller i denne kategori spænder fra 34 til 60 fod, hvilket betyder, at de kan tilbyde siddeplads til passagerer og plads til motorkraft så du kan nyde farten. På vandet eller ved havnene kan en powerboat være samlingspunktet for at tilbringe tid sammen med familie og venner.
Den ultimative båd til tuning og styling
Fra styling til tuning er racerbåden den type båd der har flest muligheder for at skabe den unikke båd. Omfattende stylingsopgaver – i den dyre ende – er mere reglen end undtagelsen i toppen af denne liga, og de fleste bådebyggere farvekoordinerer endda bådens interiør med bådens ydre. På motorsiden findes der et stort udvalg i z-drev og påhængsmotorer, naturligvis afhængigt af den pågældende båd. Mulighederne er for det meste kun begrænset af budgettet.
Samlede udgifter ved racerbåd
For det meste er racerbåde og powerboats lig med højere priser end for andre typer motorbåde. På grund af deres potentielt høje hastigheder – de hurtigste katamaraner kan nå en topfart på 280 km/t – og de kraftfulde motorer, har racerbåde og powerboats også en tendens til at være væsentligt dyrere at forsikre end den konventionelle motorbåd, så som en bowrider eller RIB.
Udgifter til vedligeholdelse
I den maritime er den almindelige tommelfingerregel, at jo kraftigere motorerne er, jo dyrere er båden at vedligeholde. Service og ombygninger til motorer med 1.000 hestekræfter og derover er dyre. De hurtige både udstyret med nutidens pålidelige påhængsmotorer er langt billigere at vedligeholde og kan købes med fornuftige fabriksgarantier, for nogle mærker endda helt op til otte år.
Driftsomkostninger
Som ejer af en powerboat vil dine primære udgift i driften være brændstof. Jo mere større motoren er, desto mere brændstof forbruger den, og jo højere oktan kræves også for at kunne yde. Brændstof med høj oktan er dyrere end lav-oktan brændstof. Høj-oktan brændstof har en tendens til at være mindre tilgængeligt på vandet, især når du kigger ud over landets grænser.
Teknologi / materialer / funktioner
Når det gælder byggematerialer, der bruges til at bygge dem, arbejdes der alt fra vinylester og glasfiber til kulfiber og epoxy. Sidstnævnte er typisk lettere, stivere og lige så stærk, men også dyrere end “konventionelle” glasfiber- og resinmaterialer, der stadig bruges af de fleste bådebyggere.
I nye powerboats bør du forvente at finde den nyeste elektronik. Hvor en speedometer og omdrejningstæller engang var alt, hvad der var brug for, er de nye både udstyret med nyeste indenfor GPS, kameraer foran og bag, der vises på skærme i realtid, store stereoanlæg og LED-belysning inde, ude og undervands.