Priserne for vandscooter spænder fra ca. 50.000 kr. for små modeller med plads til to passagerer til over 200.000 kr. for de mest kraftfulde, luksuriøse og featurefyldte modeller til tre passagerer. De fleste ejere anvender en trailer til opmagasinering uden for sæsonen og til at transportere scooteren til og fra vandet. Traileren sælges separat; forvent at skulle betale i omegnen af ca. 10.000 kr. for en trailer med plads til en enkelt vandscooter. Mens du overvejer prisen, skal du ikke glemme de grundlæggende ting, du har brug for for at komme ud på vandet, inklusive tov, redningsveste og andet sikkerhedsudstyr.
Udgifter til vedligeholdelse
Udgifter til vedligeholdelse er bestemt, ligesom enhver bådsejer har brug for, noget at overveje på forhånd. Sammenlignet med både kræver vandscootere minimal vedligeholdelse; en årlig olieudskiftning og enkel vinterkonservering er nok for de fleste ejere. Vandscootere er selvdrænende, så de kræver ikke en omfattende vinterkonservering. Sørg for at tjekke manualen og vores blog om at eje en båd, som giver dig en idé om, hvad vinterkonservering involverer.
Driftsomkostninger
Som med enhver anden båd, vil de vigtigste driftsomkostninger for en vandscooter være brændstof, og denne udgift vil komme an på størrelsen og dit forbrug. En mere kraftfuld vandscooter bruger naturligt mere brændstof, og hvis du holder af hårde accelerationer og høj hastighed, bruger du også mere brændstof. Mange vandscootere har nu en ”øko”-mode, der elektronisk reducerer ydeevnen og kan derved forbedre brændstoføkonomien. Andre driftsomkostninger inkluderer forsikring, vægtafgift for trailer, og opbevaring uden uden for sæsonen, hvis den ikke kan opbevares på hjemmeadressen.
Tjek søfartsstyrelsens regler for sejlads med vandscooter. Bor du på vandet, kan du overveje at investere i en lift eller dockingrampe, der opbevarer vandscooteren ude af vandet, men også gør det let at starte, når det er tid til at sejle. Når vi taler om trailere, inden du køber vandscooter, skal du tjekke, at din bil må trække en vandscooter og at den trailer du har eller overvejer at købe kan holde til vægten.
Teknologi / materialer / funktioner
Vandscootere tilbydes i to grundlæggende modeller: sit-down og stand-up modeller. Sit-down har plads til mellem en og tre passagerer. Stand-up har intet sæde og er indbegrebet af sportens oprindelse, som startede i 1970’erne. De originale stand-up-modeller krævede enorm øvelse for at mestre, men nutidens stand-up-modeller er bredere og længere og meget lettere at manøvrere. De er stadig mere udfordrende end en sit-down vandscooter, og for nogle mere underholdende – fordi de er lidt mere udfordrende.
Sit-down modeller spænder fra modeller med plads til to, en 90HK motor og en tophastighed på 45 km/t til tre-personers luksus modeller med 300HK og en top hastighed der nærmer sig 70 km/t. Deluxe-modeller kan blandt andet findes med ekstra polsterede sæde, GPS-baseret navigation, lydsystem og elektronisk cruise control og fartkontrol, der gør det nemmere at bruge vandscooteren til vandski. Nogle modeller er udstyret specifikt med træk og bagudvendt “observatør”-passager.
Alle nuværende vandscootere er bygget med firetaktsmotorer, der driver en jetpumpe, som driver fartøjet med en højtryksstråle i stedet for propel. Da jetudmundingen sidder over bunden af skroget, kan en vandscooter nøjes med blot nogle få centimeter vand, så den er i stand sejle på lavt vand og er nem at sejle på land.
De mest kraftfulde vandscootere med høj ydeevne er i stand til at accelerere lynhurtigt og nå tophastigheder på over 65 km/t – det er ydelse, der kræver en vis respekt af føreren og opmærksomhed på vandet. Disse modeller er muligvis ikke et godt valg for begyndere eller unge sejlere. Mange har en “begynder”-mode, der neddrosler ydeevnen.
Den bedste vandscooter er en, der passer til den måde, du vil sejle på – korte, hurtige sprint på søen, træk af tuber eller vandski, udforskning eller langdistancerejser. Der findes vandscootere udstyret til enhver aktivitet.