Vedligeholdelsen af en båd, som helhed, er faktisk temmelig meget lig vedligeholdelsen af en bil. Der er nogle meget basale ting, der kræver konstant vedligeholdelse, som man normalt selv tager sig af, og et par ting, der kræver vedligeholdelse med regelmæssige intervaller, som nogle selv ordner, men som mange også overlades til fagfolk.
Den grundlæggende tjekliste for vedligeholdelse af en båd vil omfatte følgende områder …
Tjekliste til vedligeholdelse af båd:
- Motor(er)
- Bådens skrog (bund) og topside
- Elektriske systemer
- VVS-systemer (i større både)
- Bevægelige dele (som hængsler, spor og lynlåse)
- Lærred og polstring
For årtier siden ville denne liste have været meget længere, fordi en liste med tips til vedligeholdelse af træbåde ville blive ved tusindvis siders tyk opslagsværk. Heldigvis, er kravene til vedligeholdelse af glasfiberbåde og vedligeholdelse af aluminiumsbåde blot en brøkdel af, hvad der engang var nødvendigt for at holde de gamle sejlere flydende.
For at komme i gang bør du læse vores nyttige vejledning til vedligeholdelse.
Nemme måder at vedligeholde en båd
De mest basale opgaver er simpelthen at holde tingene rene og, hvor det er relevant, godt smurt.
Dette har en enorm indflydelse på en båd.
For eksempel vil gelcoat oxiderer og bliver mat, hvis du ikke vasker og vokser båden regelmæssigt. En almindelig vedligeholdelsesopgave for enhver med en glasfiberbåd er at vaske og vokse båden.
Snavs, der sidder på sæder og polstring giver gode forhold for skimmelsvamp, så igen er regelmæssig rengøring vigtig.
Og at have en beskidt båd indvendig betyder, at du måske ikke får øje på lækager i brændstof og andre steder, og det kan føre til bådens lænsepumpe bliver tilstoppet.
Efter en dag ude på vandet, bortset fra at rengøre båden og smøre dele efter behov, er der ikke mange vedligeholdelsesopgaver:
- En vigtig opgave er at skylle din motor efter sejlads i saltvand. Tjek manualer og vejledninger til din motor, om hvordan du vedligeholder motoren og følg producents anbefalinger for hvordan det skal gøres.
- En anden vigtig vedligeholdelsesopgave, der skal udføres efter hver tur er, at foretage en enkel visuel inspektion af alle bådens systemer. Hvis du ser noget der virker forkert, kan du allerede nu bestemme dig for, om du selv vil ordne problemet eller sende båden til reparation.
Service og vedligeholdelse af båd
Mange bådejere overlader den årlige pleje, service og vedligeholdelse, som skift af motorolie, smøre beslag og maling af skrogets bund til fagfolk. Service af bådtraileren overlades også ofte til de professionelle, eftersom at den bruges til at fragte noget enormt vigtigt, der både er dyrt og ens stolthed – det kan nærmest ses som dit lille hjertebarn.
Omkostninger til service af båd
Nogle nyder alle aspekter af at arbejde på deres båd selv, mens for andre er håndtering af vedligeholdelse og service mere et spørgsmål om at spare på bådens vedligeholdelsesomkostninger. Men husk, at næsten alle nyere både, der sælges i dag, har relativt lille vedligeholdelse.
Som en tommelfingerregel, hvis du ikke ønsker at løfte en finger ud over at vaske din båd og skylle motoren, overstiger de årlige udgifter til vedligeholdelse sjældent mere end 10 procent af bådens nypris. Og i de første år, hvor der generelt ikke skal udskiftes mange dele, er det ofte en langt mindre udgift. De gennemsnitlige omkostninger til vedligeholdelse af båden varierer naturligvis meget afhængigt af typen og størrelsen på den båd, du køber, og hvor ofte og hvor hårdt du presser den.
Udgifter ved almindelig vedligeholdelse
De almindelige udgifter til båden er normalt små. Der har du brug for at købe sæbe, en børste, voks og nogle klude, men det handler om det.
Service og reparation af båd
Når dit bådemekaniker laver mere omfattende vedligeholdelse og service, vil der naturligvis løbe flere udgifter på regningen. Du vil muligvis også være nødt til at aftale tid og budgettere med at få flyttet båden frem og tilbage. I det mindste, mens båden er i ny stand, er disse normalt små. Olieskift på en påhængsmotor, koster normalt en smule mere end til bilen.
Har du bestemt dig for at overlade det mest af vedligeholdelsesarbejdet til fagfolk, går du måske med spørgsmål såsom: “hvor finder jeg et bådværksted i nærheden af mig?” Den gode nyhed er, at de fleste forhandlere, der sælger både og sælger løsdele ofte også kender til nærmeste værksted der kan servicere din båd og din motor.
Ofte stillede spørgsmål til vedligeholdelse af båd
Hvilken service anbefales til bådmotor?
Dette vil altid variere en smule afhængigt af den specifikke motor og det specifikke drev. Det er altid bedst at kontakte producenten og følge deres specifikke anbefalinger. Ved ældre både, har værkstederne generelt god viden om de mest populære bådmotorer.
Hvad koster det at vedligeholde en båd?
Som en tommelfingerregel skal du regne med, at de årlige udgifter til vedligeholdelse løber op i omkring 10 procent af bådens nypris.
Hvor mange skader skyldes dårlig vedligeholdelse?
Ærligt talt, rigtig mange af dem. Ser man på en fem år gammel båd, der er blevet plejet og passet, modsat en båd der ikke blev vasket og vedligeholdt, kan man se en åbenlys forskel. Endnu værre er motorskader, som følge af manglende vedligeholdelse.
Hvilken type båd kræver mindst vedligeholdelse?
Dette er der nok ikke noget endegyldigt svar på , men langt de fleste moderne aluminium- og glasfiberbåde kræver meget mindre vedligeholdelse end både, der blev bygget for flere år siden. Hvad angår både, der er bygget i alternative materialer, som vedligeholdelse af polyethylen båd eller vedligeholdelse af stålbåde, er det stadig kun en brøkdel af hvad det ville koste for en gammel træbåd.
Hvorfor skal bådmotorer have service?
Alle motorer kræver vedligeholdelse i en eller anden grad, og bådmotorer arbejder hårdere end mange andre typer motorer, fordi de ofte arbejder med stort omdrejningstal i længere tid.
Hvad skal vedligeholdes på en båd?
Motor, skrog og dæk, elektronik, VVS, bevægelige dele og møbler, alt sammen skal vedligeholdes på en båd. Når båden sejles i saltvand er der ofte større krav til at få vasket ned efter sejlads.