Reparation af båd: sådan vælger du den rigtige bådmekaniker

Der er ikke noget værre end en båd, der - af en eller anden årsag - ikke kan sejle. Det er en lettere amputeret fornøjelse. En god mekaniker kan holde din båd eller vandscooter kørende, så du kan bruge mere tid på det du købte den til - at sejle og være på vandet. [ Læs videre ]

Skift olie på bådmotoren, hvordan gør jeg det?

En bådmekaniker kan servicere motoren så den spinder smukt og kører pålideligt, og kan installere andet udstyr på båden, der kan gøre din tid på vandet sjovere.

Men det kan dog være en udfordring at finde en god mekaniker.

Heldigvis er vi her for at give dig nogle tips og besvare nogle af de spørgsmål du vil støde på og måske selv ville stille om reparation af båd.

Hvad kan en bådmekaniker hjælpe med?

En bådmekaniker kan hjælpe dig med at vedligeholde din båd og dens motor, forberede den til opbevaring uden for sæsonen eller at reparere de fleste ting om bord, der ikke fungerer korrekt.

Som et alternativ til at udføre vedligeholdelse selv, vil service fra en professionel mekaniker hjælpe med at holde din båd i god stand, så du kan bruge mere tid på vandet til at nyde at sejle.

I de fleste tilfælde har en god tekniker færdigheder og værktøjer, du sandsynligvis ikke har. Nogle mekanikere kan også hjælpe med et bådtjek.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvorfor skal jeg bruge en bådmekaniker?

Selvom din båd måske aldrig får behov for en reparation, vil den alligevel kræve periodisk vedligeholdelse.

Der er nogle vedligeholdelsesopgaver, de fleste bådejere kan lære at gøre selv, såsom at kontrollere motorolien eller fjerne propellen for at kontrollere akslen for sammenfiltret fiskegarn.

Nutidens bådmotorer og elektronik er mere komplekse, og korrekt service kræver ofte særlige kompetencer og specialværktøj. Medmindre du har tid og lyst til at tilegne dig disse færdigheder og værktøjer, kan det være en god idé at få det udført af en god marine mekaniker.

Ved nye motorer vil det ofte være påkrævet med minimum en årlig vedligeholdelse – et årligt service – for at bibeholde garantien. Og mange bådejere skal alligevel have båden klargjort til vinterenopbevaring mod slutningen af sæsonen, hvorfor det passer godt sammen.

Hvordan finder jeg en god marine mekaniker?

Hvis du er ved at købe en ny båd fra en forhandler, så spørg om en introduktion til værkstedsafdelingen, inden du afslutter handlen:

  • Du kan bede om at møde værkføreren og få en idé om hvordan stedet vil være for dig som kunde.
  • Få en kort rundvisning i butik og værksted. Der bør se rent og velorganiseret ud.
  • Spørg til uddannelsesniveauet, som forhandlerens mekanikere har gennemført. Er de uddannet til at udføre et service på din båd og din båds motor?

Flere producenter af bådmotorer har også omfattende træningsprogrammer, der kan certificere værkstedets mekanikere og give dem specialiseret kendskab til de enkelte mærker.

Hvis stedet har certificeret teknikere, kan eksamensbeviserne hænge i kundeområdet eller i værkstedet.

Det er også rimeligt at spørge om den typiske ventetid på service hos forhandleren, som nogle gange kan være flere uger, i højsæsonen, hvis værkstedet er underbemandet.

Mange forhandlere vil forsøge at forsikre dig om, at du som deres nye kunde, selvfølgelig er topprioritet hos dem.

En større båd med mange systemer, såsom navigation, fishfinder, generator, VVS eller aircondition, kan kræve en specialiseret tekniker. Forhandleren kan være afhængig af en eller flere kompetencer fra eksterne folk som kan håndtere disse områder.

Det kan også være rart at vide på forhånd.

Du kan også få brug for hjælp til andre opgaver, såsom:

  • En kranvogn til, når båden skal tages op og sættes i vandet.
  • Et godt almindeligt autoværksted, der kan hjælpe med at vedligeholde din trailer.

Du kan selvfølgelig tjekke internettet for anmeldelser om en bestemt butik eller et bestemt værksted, men mund til mund er stadig den mest brugte metode. Sociale medier kan også hjælpe dig. Her kan du spørge i særlige grupper for sejlere og bådentusiaster.

Det vil selvfølgelig være nærliggende at spørge i den havn hvor du har båden liggende.

Husk på, at det er ikke altid, at det billigeste sted kan betale sig. Dem der er lidt dyrere, investerer ofte også i godt udstyr og certificering til medarbejderne, samt giver en bedre service.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvad koster det at få en bådmekaniker på besøg?

Timelønnen til en bådmekaniker kan variere efter område og tidspunktet på året, men grundudgiften vil typisk ligge på niveau med hvad der opkræves for arbejde hos din bilforhandler.

Priserne kan være lavere om vinteren eller uden for sæsonen, når værkstedet eller værftet ikke har særlig travlt, og nogle værksteder kan have fast pris for et standard årlig servicetjek, eller vinterkonservering. Priser kan variere i alt fra 350,- til 1.000,- i timen, nogle steder måske mere. Mere specialiseret arbejde kan koste mere; service af en fabrikscertificeret mekaniker kan være meget dyrere.

Der er også mulighed for en udkørende bådmekaniker, som kommer ud til din båd for at udføre service på motor- eller drev, tjekke det elektroniske udstyr og opgaver, som kan udføres uden for værksted. Taksten vil være den samme eller lidt mindre end en hvad værkstedet kræver på egen adresse, og den kørende mekaniker vil ofte også kræve en kørselsgodtgørelsen. Til gengæld behøver du så ikke at flytte din båd.

Hvornår, og hvor ofte, bør jeg udføre service på min båd?

Producenterne vil typisk have beskrevet en serviceplan i brugervejledningen til din bådmotor. Ved ældre motorer er tommelfingerreglen mindst en gang om året.

For andre systemer om bord på båden, der kræver service; for eksempel, kan en speedbåd med et ballastsystem af brug for vinterkonservering ved sæsonens afslutning. Det samme vil være tilfældet med vandtanken og toilettet.

Service på motor er normalt påkrævet årligt eller inden for driftstimer, og vil omfatte skifte af olie- og oliefilter, brændstoffilter, og kontrol af ventiler og topstykke og inspektion eller udskiftning af impeller ved vandpumpen. En god mekaniker vil bemærke andre områder af din båd, der kan have brug for opmærksomhed for at undgå problemer senere hen.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.