Delebåd og bådfællesskab: at dele ejerskab om en båd

Deleøkonomi har været et hit gennem længere tid. Det findes naturligvis også blandt lystsejlere. Med inflation og stigende priser på stort set alt, kan en delebåd give nye oplevelser på vandet. Overvejer du at købe båd sammen med en ven, eller overtage anparter, kan du få nogle gode råd her. [ Læs videre ]

Delebåd og bådfællesskab: at dele ejerskab om en båd

I de seneste år har bådindustrien oplevet en stor vækst og innovation med fantastiske fremskridt inden for alt fra navigationsværktøjer til design af påhængsmotorer. Så mange nye produkter har gjort lystsejlerlivet mere sikkert, sjovere og mere miljøvenligt, og der kommer mere til for hvert år.

Det har også gjort bådejerskab mere inkluderende. Nu har flere adgang til livet som lystsejler og flere overvejer samtidig at købe en båd. Det giver også interessante nye muligheder som f.eks. dele ejerskab af en båd.

Har du ikke hørt om det endnu? Du kan læse alt om det her.

Så altså, hvad er en delebåd?

Kort sagt: det er at dele ansvaret i forbindelse med at eje en båd (herunder omkostningerne!) Ligesom at dele andre udgifter med en god ven, er det almindeligt, at venner eller familiemedlemmer deler bådkøb, havnepladsen, opbevaring og vedligeholdelse af en båd for at reducere udgifterne for en enkelte.

Mange venner og familier køber en båd i fællesskab. Det kan være god løsning for lystsejlere der ikke har brug for at benytte båden i hele sæsonen. Med en båd ejet af flere man dele båden mellem venner eller en anden familie.

Husk på, at disse partnerskaber typisk er uformelle og giver ringe eller ingen juridisk beskyttelse. Hvis du overvejer dette, skal du sørge for, at det er med en person, du kender godt og virkelig har tillid til.

Du kan også vælge at indgå en aftale om delvist ejerskab, som er mere formel og juridisk bindende, hvor hver partner ejer en procentdel af båden eller yachten. Denne ejerandel behandles som et aktiv, ligesom aktier i en virksomhed.

Lad os gennemgå fordele og ulemper ved delvist ejerskab af en båd.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Fordele og ulemper ved delvist ejerskab af en båd

Fordele ved at dele båd: Delebåde kan give dig mulighed for at få en meget større båd end den, du oprindeligt havde tænkt dig at købe. Ejerne kan f.eks. nyde lystsejlerstilen for meget mindre end for prisen ved at købe båden selv.

Omkostningerne og ansvaret for ejerskabet er også begrænsede, hvilket gør det muligt for nye ejere at holde sig til et forudbestemt budget. Ved at dele om drifts- og vedligeholdelsesomkostningerne på baggrund af en procentvise andel af ejerskabet er hver ejer ansvarlig for et mindre og måske mere forudsigeligt beløb.

Andre udgifter, såsom omkostninger til reparation, opbevaring uden for sæsonen, opgraderinger, forbedringer eller endda regelmæssig vedligeholdelse og rengøring, reduceres også for hver ejer, hvilket gør de samlede udgifter mere overkommelige for hver enkelt.

Som ethvert andet partnerskab i erhvervslivet kan ulemperne ved at deles om en båd, også omfatte, at den eller de andre medejere måske ikke er enig i alle beslutninger om båden, f.eks. at flytte fartøjet et sted hen, som du ikke kender, hvilket udstyr, og opgraderinger der er behov for i båden eller, at I har forskellig smag med hensyn til farver, møbler og indretning.

En anden potentiel ulempe ved dele ejerskabet af en båd kan være, at du ikke bare lige kan hoppe på båden og tage på en sejltur, når du har lyst. Du deler alting, hvilket også omfatter brugen.

Hvordan deles man om en båd, hvordan fungerer delvist ejerskab af en båd?

Som delt ejerskab antyder, kan hver ejer være ansvarlig for en procentdel af udgifterne til drift, vedligeholdelse og reparation af båden svarende til den aftalte ejerandel.

I mange tilfælde kan en aftale om delvist ejerskab blive håndteret af et administrationsselskab, så ejerne har kun lidt eller intet andet ansvar end at dukke op og nyde båden.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Husk at aftale vilkår på forhånd

Det er vigtigt at aftale så meget som muligt på forhånd. Det kan forebygge mulige skår i familie- eller venneforhold.

Det handler blandt andet om købet, hvor måske den ene part har sin del af købesummen klar, mens en eller flere parter skal ud og låne.

Det er også vigtigt, blandt andet, at tage stilling til:

  • Hvad skal båden bruges til?
  • Hvem sejler hvornår? Planlægning til ferier og resten af sæsonen.
  • Hvordan deles udgifter til f.eks. nye instrumenter, motorrenovering, nye sejl, bådplads og andet?
  • Opgavefordelingen ved forårsklargøring, afrigning, vinterkonservering, renovering og andet? Hvem gør hvad?
  • Hvordan kommer man ud af fællesskabet?
  • Ved opsigelse, opkøb af anparter. Hvordan fastsættes pris, og hvor langt skal opsigelsesvarslet være?
  • Og hvis der ikke er råd til at købe anparten, så salg er eneste mulighed, hvad hvis båden ikke bliver solgt i tide?

Både med delt ejerskab giver muligheder

Generelt set giver medejerskab af båd bedre muligheder for at tage del i den blomstrende bådindustri og få en masse oplevelser som bådejer og lystsejler.

De rekreative fordele er indlysende – udflugter med familie og venner, adgang til landets smukke og dejlige øer og fjorde. Og med den rette gruppe af ejere kan der også være mulighed for at købe en større båd og få mere plads om bord.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.