Sommeren er ved at være slut, børnene er begyndt i skole, og båden kommer ikke ud at sejle så tit som den gjorde, mens det var 25 grader, og lækkert sommervejr. Du står, rent faktisk, måske og overvejer om hvornår båden skal op, vinterkonserveres og stilles til vinteropbevaring.
Mens båden står stille og temperaturen svinger op og ned er der ved at ske en ulykke i din brændstoftank. Du har måske allerede opdaget at der er ved at dannes sorte plamager i brændstoffet og nu spørger du sikkert? Hvad er de sorte kager i min dieseltank? Er det dieselpest? Hvad er dieselpest? Hvordan slipper jeg af med dieselpest?
Men frygt ej, du får svar på alle dine gode spørgsmål her.
Hvad er dieselpest?
Vores breddegraders store temperaturudsving er ofte årsagen til kondensvand, og dette er hovedingredienserne til bakterier i brændstoffet og årsagen til dieselpest.
Olieprodukter vil på lige fod med andet organisk materiale nedbrydes af mikroorganismer. Mikroorganismer i den forbindelse omfatter bakterier, svampe og alger, der i forbindelse med diesel populært kaldes dieselpest.
Dieselpest har ikke noget at gøre med pest, men er mikroorganismer, der lever i og af diesel. De spiser dieselolien og formere sig hurtigt ved celledeling. Disse organismer vil over tid dø og klumpe sig sammen, til en glat mørk masse, som tilstopper filtre og kan beskadige brændstoftank, rør og bådmotor.
Producenterne tilsætter biodiesel til den almindelige diesel. Det giver bedre forhold for bakterierne og øger risikoen for dieselpest.
Siden det fra politisk hånd blev besluttet at en fast procentdel biodiesel skal tilsættes diesel til brug til køretøjer er problemet med dieselpest taget til som følge af forøget vækst af bakterier og svampe. Problemet forplanter sig videre i det maritime miljø da flere havne også anvender biodiesel.
Store sorte kager i brændstoftanken er sikre tegn på problemer
Dieselpest opstår når bakterievæksten bliver for stor og med tiden dør. Når bakterierne dør klistrer de sig sammen i store sorte kager. De sorte plamager medfører tilstoppede filtre, der kan stoppe motoren eller forårsage stor skade på den.
Diesel-bakterier vokser i dieselolie og vil gennem deres stofskifte omdanne dele af dieselolie til komponenter, der er skadelige for forbrændingsmotorer.
Dieselpest bakterien er det første skridt
Hvis bakterierne får lov at fjerne ilten, opstår der en anden bakteriekultur over, der foretrækker det iltfattige miljø. I en båd hvor det hele står i længere tid, sker der ikke en naturlig udskiftning af diesel og olie og der kommer bliver ikke ført ilt til olien.
Affaldsprodukter fra mikroorganismer kan blive syreholdige og tære hul i tank og brændstofsystemet.
For alle disse mikroorganismers affaldsprodukter kan blive meget syreholdige og kan danne forbindelser som oxidere overflader og tærer hul i tanke og brændstofsystemet. I en rustfri tank vil du typisk se dette i brændstoftankens hjørner. Begynder du at se tæring, skal du i gang med et større reparationsarbejde.
Hvordan behandler jeg dieselpest og alger i brændstoftanken?
Når båden er ramt af dieselpest, skal tanken renses og filtrene skiftes.
Det er muligt at fjerne dieselpest. Det handler om at eliminere bakterierne og fjerne flest mulige årsager til at dieselpest opstår. Hvis bakterierne ikke bliver fjernet opstår problemet igen.
Hvordan du bekæmper dieselpest afhænger af størrelsen på bådens tank og om der er mulighed for at bundsuge eller anden mulighed for tømme tanken fra bunden.
Hvordan renser jeg brændstoftanken?
Det kan være en stor opgave at tømme og rengøre tanken. Det er ofte en udfordring at rense små og mellemstore tanke. Nogle tanker kan kun åbnes til påfyldning af diesel. I sådanne vanskelige tilfælde, hvis du ikke selv vil stå med arbejdet, kan du naturligvis hyre en ekspert der kan rense tanken for dig.
Gør du det selv, skal du pumpe det inficerede brændstof op af tanken og derefter skal brændstoftanken spules ren. Rør, slanger og filtre bør efterses, blæses ren med trykluft og udskiftes hvis de er tæret:
- Før du går i gang, bør du først undersøge og konstatere om det er dieselpest eller om det er almindeligt snavs eller måske rust fra tanken.
- Dernæst skal du have fundet dunke eller andre beholdere til at opbevare den ødelagte diesel, som ikke bør blandes med god og ren diesel.
- Anvend en brændstofpumpe, med et plastik rør eller en stiv slange, som kan stikkes ned gennem tankpåfyldningen, hvor fra du kan suge diesel op fra.
- Hvis du vælger at spule tanken, skal du sørge for at suge mest muligt op igen, og lade tanken tørre.
- For at rense yderligere bør rør og slanger gennemskylles med ren diesel, gerne marinediesel eller GTL for at tage de sidste rester urenheder. Lavpraktisk, kan et pumpesystem monteres, der pumper diesel rundt så det løber forbi brændstoffilteret.
Undgå at genbruge det gamle diesel uden det først er blevet renset for mikroorganismer og restprodukter.
Hvordan forebygger jeg dieselpest?
Generelt, god tankhygiejne vil hjælpe i kampen mod dieselpest. Derud over er der flere gode metoder til at forebygge dieselpest:
- Dieselpest forhindres bedst ved at fjerne kondensvand jævnligt fra tanken. Ved at gøre det vanskeligt for mikroorganismerne at overleve, er det vigtigt at fjerne vandet helt. Der ligger altid en smule kondensvand i tanken og fordi vand er tungere end diesel, vil det samle sig på bunden og aldrig løbe ud sammen med brændstoffet. Men der findes additiver der splitter vandmolekyler, så vandet frit kan passere motoren og ende som damp i udstødningen.
- Bundsug tanken ca. hvert tredje år. Når du bundsuger, suges skidt og vand op fra bunden af tanken.
- Anvend dieseladditiver. Der specielle additiver udviklet til at forebygge dieselpest. Selv små doser additiver kan spare dig for en masse bekymringer. Additiver kan fjerne bakterier, alger og skimmel uden at fjerne dieselegenskaberne og virker øjeblikkeligt. Men additiver kan ikke løse problemet hvis båden er blevet er angrebet af dieselpest.
- Anvend kun marinediesel og top tanken op ved vinterkonservering.
Dieselpest er en plage
Dieselpest er årsagen til mange problemer med en dieselmotor, og der kan gøres mange ting i kampen med dieselpest.
Der kan være lanceret nye produkter og additiver som hjælper dig. Du kan altid rådføre dig med din lokale marina om hvad der er nyt og hvad der passer til din båd og motor.
Hvad gør du for at undgå dieselpest i tank og motor?
Jeg er i gang med at tømme min tank… som viser sig at have disse sorte flager… 🙁 Der står i artiklen ovenover at man skal spule tanken… MEN MED HVAD… ???? Det skal formentlige være noget som dræber bakterier… Men kan jeg bruge Klorin??? ( Rustfri tank ) … Rodalon…? Eller har man noget specielt til det..?
Sorte plamager er et tegn på dieselpest – kontroller også gerne for om der kunne være sket tæring.
For at rense skal tanken blot spules ren. Det kan for eksempel gøres med en højtryksrenser (husk at sørge for der ikke kommer vand i resten af systemet). Tanken skal herefter tørre før du fylder den med ny diesel.
Fremadrettet kan du tilføje “Anti Dieselpest” additiver i tanken.
Har haft dieselpest, har renset tanken med additiver, skiftet slanger til og fra tank, monteret nyt filter, men når jeg starter, er det kun kort tids reaktion. Jeg tror at; måske der sidder rester af pesten i brændstof tilførslen eller dysser? – er der en måde jeg kan fjerne det på?
Hvis først skidtet er nået ind motoren kan det være du skal skille den ad og blæse ren. Det kan være et større arbejde med at lokalisere problemet. Til den opgave kan det være en rigtig god idé at tage fat i den lokale bådmekaniker. Vedkommende vil ofte kunne lokalisere problemet hurtigt.