Skader, uanset om de er små eller alvorlige, kan opstå hvor som helst, men de, der sker ombord på en båd, opstår med ekstra udfordringer – hjælp er ikke altid praktisk eller let tilgængelig. Derfor er det vigtigt at have, ikke kun, grundlæggende førstehjælpsudstyr ombord på din båd, men også flere måder at kommunikere på, når der opstår en nødssituation.
Nødssituationer kan opstå på de mest utænkelige tidspunkter og det er sjældent et spørgsmål om hvis de sker, men nærmere når de sker. Det er her det gælder om at være forberedt.
Du bør være forberedt på flest mulige nødssituation ombord med et førstehjælpskit, der er passende fyldt op til at dække det typiske antal passagerer, du har ombord – og hvor afsides din sejlrute er fra havn eller civilisation. Førstnævnte dikterer antallet af enheder, du bør have i dit kit; sidstnævnte dikterer bredden i udvalget, og hvad der muligvis skal udføres om bord, inden du kan nå lægehjælp. Ved udflugter i dit nærområde eller inden for kort afstand til redningstjenester bør en grundlæggende førstehjælpskasse dække de mest almindelige behov.
Hvad skal min førsthjælpskasse til sejlads indeholde?
En førsthjælpskasse bør generelt indeholde. Her er blot nogle af de ting der er gode at have med på din sejltur:
- Saks – er uundværlig
- Isposer – våde håndklæder kan også løse det i en hurtig vending
- Plaster til sår
- Druesukker
- Tape
- Sterilt vand
- Renseservietter – eller andet desinficerende sårmiddel
- Steril forbinding
- Termometer – til at checke temperaturen
- Varme- og massagecreme
- Vabel-forebyggelse, f.eks. Compeed
- Panodil – eller andre smertestillende piller
- Vatpinde
- Engangshansker
Actioncards er en god løsning når man sejler på havet og der er langt til professionel hjælp. Disse kort skaber ekstra tryghed ved at være den let-tilgængelig vejledning som er med ombord. .
Jo flere I er ombord på båden, jo flere af hver del i førsthjælpskassen bør der være. Og jo længere væk I sejler, jo bredere bør udvalget være for at du kan afhjælpe flest mulige skader. Øg efter behov. Yderligere ting du kan overveje ville være pincet, solcreme, større bandager og forbindinger, Sterilt vand til øjenskyl, forbrændinger, et folietæppe til at holde en tilskadekommet person varm og engangshansker. De fleste marinebutikker sælger færdigpakkede sæt. De fleste færdige kits findes også i vandtætte beholdere designet til at holde styr på indholdet og holde det tørt.
Det er også en rigtig god idé med et førsthjælpskursus. At lære at behandle almindelige sår, pleje en passager i chok eller endda udføre livreddende førsthjælp, så som hjertemassage og kunstigt åndedræt, kan vise sig værdifuldt, uanset om det er på land eller vand.
Det basale sikkerhedsudstyr ombord
Ud over et førstehjælpskit bør du også dække dig ind på det mest basale sikkerhedsudstyr om bord. Sejler du særlige lande kan der måske være lokale krav, og ellers brug din gode sunde fornuft og forestil dig hvad der kan gå galt.
- Start med en redningsvest for hver ombord, plus en ekstra.
- En form for redningskrans du kan kaste ud i vandet.
- Kontroller, at dit bådhorn fungerer korrekt. Det er også klogt at have en form for backup: en fløjte eller et tryklufthorn.
- Der er større risiko for brand ombord på en båd end der er i huset eller lejligheden. Af hensyn til, at der kan opstå brand ombord, uanset bådens størrelse, er det en god ide at have en brandslukker ombord.
- Visuelle nødsignaler er også et must-have, især hvis du planlægger at sejle ud på åbent hav. Sørg for at have røde nødraketter og nødblus ombord, som kan anvendes dag og nat. Elektronisk SOS-signal kan hjælpe om natten. Ligesom tingene i din førstehjælpskasse skal du opbevare nødblus i en vandtæt beholder.
Radiokommunikation og GPS
Selvom det ikke kræves, er det en god idé at have en VHF-radio. Planlæg altid for at noget går galt, og derfor kan du ikke altid regne med at mobiltelefonen virker i nødstilfælde; der er måske ikke dækning, hvor du er. En VHF-radio giver mulighed for at du kontakte både kystvagten og andre skibe, inden for rækkevidde, der kan yde hjælp.
Kanal 16 på din VHF radio er den maritime nødkanal, der aflyttes af Lyngby Radio i alle danske farvande og af alle erhvervsskibe på havet.
VHF-radioer udstyret med Digital Selective Calling (DSC) og linket til en GPS-modtager (hvad enten det er internt eller i en separat enhed) er også i stand til at finde din lokation i en nødsituation og endda sende et nødopkald med disse oplysninger til alle inden for rækkevidde. Husk at registrere dit unikke MMSI-nummer, så du og dit skib kan identificeres. VHF-radioer er også i stand til at modtage opdaterede vejrudsigter og endda alarmere i tilfælde af pludseligt, stormvejr. Ud over fastmonteret radioer, findes der også praktiske håndholdte enheder.
Sejler du ud på åbent hav eller endda blot ude af syne, på de større farvande, er det også værd at overveje en “Emergency Position Indicating Radio Beacon” (EPIRB) eller “Personal Locator Beacon” (PLB). Disse enheder sender både lokation og identitet i tilfælde af en nødsituation.
Indrag andre i dine sejlplan
Endelig, når som helst du drager ud på vandet, skal du altid huske at fortælle nogen om, hvor du sejler hen, og hvor længe du planlægger at være ude.
Hvis du planlægger en længerevarende tur, bør du fortælle om din plan til din en ven eller efterlade en i din lokale lystbådehavn.
Oplysningerne bør omfatte en beskrivelse af din båd, passagerer om bord, sikkerhedsudstyr til rådighed, hvor du er på vej, og hvor længe du forventer at være væk.
Husk at meddele, hvis planerne ændres. Hvis du ikke vender tilbage inden for en rimelig tid i forhold til din planlægning og aftalt tid, skal vedkommende du har indraget i dine planer, kontakte myndighederne i det område hvor du burde være i forhold til din plan.
Gør førstehjælpskassen endnu bedre
Har du et god råd eller har du prøvet at mangle noget i din egen førstshjælpskasse, på et kritisk tidspunkt. Del dine tanker, skriv en kommentar herunder.