Det er hverken klogt eller ansvarligt at stikke hovedet i busken og lade som om, at det ikke er en risiko, eller at det ikke vil ske.
Selv om det gode sømandskab vil begrænse muligheden for, at en kæntring sker, er der situationer, hvor det kan være uden for vores kontrol, og i sådanne tilfælde kan viden og tilstrækkelig planlægning være forskellen mellem liv og død.
Så hvad skal du gøre, hvis du befinder dig i en sådan situation for at minimere skaderne og holde alle, inklusive dig selv, så sikre som muligt?
Vi har sammensat en liste med tips, der hjælper med korrekt planlægning, både for at undgå kæntring i første omgang og så du er forberedt, hvis det alligevel sker, samt trinvise instruktioner, som du bør følge, hvis det værste skulle ske.
Undgå kæntring, 6 gode råd til at undgå båden kæntrer
Last ikke båden tungere end dens lasteevne
En af de vigtigste regler for sejlads er, at båden ikke må lastes mere end den kan bære. Det betyder, at du ikke bør have for meget vægt om bord, og det bør være ligeligt fordelt over hele båden.
En overlæsset båd er meget mere udsat for en kæntring, så det er bedst at agere med rettidig omhu og sætte sig ind i den båd, du skal ud på, og dens begrænsninger.
Fordel bådens last, udstyr og bemanding jævnt for at opnå større stabilitet
Fordel bådens indhold jævnt i hele fartøjet for at skabe større stabilitet og mindske risikoen for, at båden vælter.
Dette kan gøres ved at placere tungere genstande nederst i båden og lettere genstande øverst, samt ved at sikre, at de er jævnt fordelt fra stævn til agter og fra bagbord til styrbord.
Drej båden med kontrolleret hastighed
Undgå så vidt muligt at vende eller halse pludseligt. Hvis du gør det, er det muligt, at dine passagerer ikke vil være forberedt på at manøvrere, hvilket kan føre til tab af kontrol.
Sørg for, så vidt det er muligt at foretage brede vendinger, og sørg for, at besætningen er fuldt ud klar over, hvad du gør.
Undgå ankring fra agterstavnen
Når du kaster dit anker fra agterenden af din båd, kan kæden, der er fastgjort til ankeret, få din båd til at svinge ind i vinden, og den kan derfor vælte og kæntre som følge heraf.
Selv hvis din båd ikke kæntrer, kan ankeret trække bådens hæk ned i vandet og få vand til at sive ind i den (dette kaldes oversvømmelse).
Ankring fra agterstavn kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre. Du skal dog sørge for at være sikker på hvordan vejret udvikler sig mens du ligger for svaj.
Vær opmærksom på andre bådes kølvand og bølger
Når du er ude på åbent vand, skal du være opmærksom på det kølvand og de bølger, som andre fartøjer skaber. Bådens kølvand og bølger kan være farlige, især hvis du ikke forventer dem.
Sørg for at holde en sikker afstand, fastgør dine genstande ordentligt, inden du går i vandet, og vær forberedt på “bølger” forårsaget af andre fartøjer. Jo større skibet er, des større bølger fra kølvandet.
Hold øje med vejrudsigten, inden du stævner ud og vær opmærksom på skiftende havforhold
Inden du tager af sted, er det vigtigt at undersøge vejrforholdene, såsom vindretningen og tidevandsplanen. Det er også en god idé at se fremad og forudsige eventuelle ændringer i vejrforholdene i løbet af dagen. Sørg for, at du er fortrolig med din rute, og vær altid opmærksom på din omgivelser.
Brug passende tøj og fodtøj, og husk – hvis du er i tvivl, så lad være med at gå ud!
Vær ordentligt forberedt, hvis din båd kæntrer
Det er vigtigt at være godt forberedt, hvis uheldet sker. Det indebærer at sikre, at det rette udstyr er om bord, at det fungerer og at du ved hvad og hvordan du skal agere i en nødssituation.
Sørg for at have det korrekte sikkerhedsudstyr om bord
Det er vigtigt at have det korrekte sikkerhedsudstyr om bord, når du er på vandet. Dette inkluderer ting som redningsveste, en førstehjælpskasse og en brandbekæmpelsesanordning. Det er også vigtigt at have et fungerende kommunikationsudstyr, såsom en VHF-radio eller et mobiltelefon med et stærkt signal. Husk også at undersøge og vedligeholde udstyret regelmæssigt for at sikre, at det altid er klar til brug i nødsituationer.
- Sørg for, at båden er i god stand, inden du sætter sejl eller starter motoren, og sørg for, at du er fortrolig med bådens muligheder og funktioner.
- Sørg for at have nok brændstof, drikkevand og mad med til rejsen
- Dobbelttjek, at du har en redningsvest til hver person om bord. Det er lovpligtigt.
- Pak en førstehjælpskasse, og tjek på forhånd, om der er noget, der skal udskiftes eller fyldes op.
- Hav en nødbluspistol og nødblus med til den.
- Sørg for, at du har en fungerende VHF-radio. Selvom du ikke har certifikat til at anvende den, må du gerne foretage opkald i en nødsituation.
- Medbring altid opdaterede søkort.
- Sørg for, at du har en fungerende brandslukker om bord.
Tip: Hav en lettilgængelig taske ombord med ting som nødblus, din førstehjælpskasse og en registreret EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) samt pas. Det er vigtigt, hvis du skal ud i en fart.
Hvad bør du gøre, når din båd er kæntret?
Sørg for, at alle er fundet og i nærheden af båden
Det første du skal gøre, når din båd er kæntret, er at foretage en hurtig optælling og sikre dig, at alle er samlet. Når du har sikret dig, at ingen er forsvundet over bord, begynder du at give klare instruktioner.
Brug båden som støtte
Alle besætningsmedlemmer, herunder dig selv, bør gå om bord i båden eller i det mindste få så meget af kroppen ud af vandet som muligt for at undgå at spilde energi og få hypotermi. Vand har en høj ledeevne og kroppen taber varmen meget hurtigere i vand end i luften. At træde vande vil få kroppen til at bruge værdifuld energi, som skal bruges på at holde varmen.
Signalér om hjælp
Når du har sikret dig, at alle passagerer er samlet, og at alle er i det mindste delvist ude af vandet, kan du tilkalde hjælp. Hvis du har adgang til din VHF, skal du sende et Mayday-nødopkald. Hvis din EPIRB nødsender opbevares i en taske og ikke er indstillet til automatisk at blive aktiveret, skal du udløse den straks.
Forsøg at rejse båden op
Afhængigt af fartøjets størrelse kan det være muligt at rette det op selv. Hvis du sejler i en jolle, skal du vende båden, så masten er i medvind eller stævnen peger ind mod vinden. Den første person skal stå på kølen, mens det andet besætningsmedlem holder båden mod vinden, og er klar til at kravle om bord når båden rejser sig. Hvis ikke man nåede om bord i tide, går den første person så om bord i båden fra agterstavnen og hjælper de andre besætningsmedlemer om bord. Hvis du er på en jolle, skal du sørge for at slække alle skøder, så sejlene ikke fanger vinden og både kæntrer til modsatte side.
Undgå at gå i panik eller svømme væk fra fartøjet!
Uanset hvad der sker, er det virkelig vigtigt, at du ikke forsøger at svømme væk fra båden, medmindre du driver mod noget farligt. Et skib er et meget større objekt og giver bedre flydeevne, som derfor er meget lettere at finde for et redningshold. Desuden kan du holde fast i det, så længe det flyder, og du kan bevare energien. Hvis nogen forsøger at bevæge sig væk fra båden eller gruppen, skal du roligt, ment bestemt, kommunikere denne information til dem.
Rigtig god artikel som det er godt at få opdateret i sin tænkeevne.. ! Men vedr. kæntring eller mand over bord, så har jeg selv en af disse stiger som man kan klappe ned.. MEN… de er som regl alt for korte, når man har sejlbåd eller fiskejolle med over ½ meter friborde.. Man ligger med skuldre i vandkanten og benene stikker godt 1.1/2 meter ned under vandet… Med fyldt vådt tøj og “redningsvest” …. så har os som har rundet de 60. ikke kræfter til at bøje benene så højt at man kan nå nederste trin, som kun lige ligger under vandoverfladen eller 50cm under… De stiger skal være med et 3 knæk.. altså mindst 1/3 længere.. ellers kan vi ikke komme op.! ( hvis man som fritidsfisker normalt sejler alene ud.)