Nogle af de spørgsmål du bør stille er: Hvor mange timer har motoren kørt? Hvornår kan jeg prøvesejle båden? Er der stadig garanti? Hvor ofte skal båden have service? Hvad er de typiske omkostninger? Hvor meget koster det at forsikre denne båd?
Men det er ikke de eneste spørgsmål, så lad os se at komme videre …
Ti væsentlige spørgsmål, du skal stille inden du køber båd
Hvor mange timer har motoren kørt?
Når båden er brugt, er det vigtig at kigge på motoren. Her skal du være opmærksom på hvor mange timer den har gået. Er det for eksempel en diesel motor der har gået på den gode side af 3.000 timer, så skal den måske snart skiftes. Dette kommer dog også meget an på hvordan motoren er blevet vedligeholdt og serviceret.
Er der stadig garantier?
De fleste nye både kommer med en garanti, som hjælper med at beskytte dig økonomisk, hvis der er behov for visse reparationer. I de fleste tilfælde er der separate garantier for båden og motorerne. Skroget, elektronikken og andre funktioner er ofte beskyttet af producenten af båden, mens motorproducenten (Yamaha, Mercury osv.) har en anden garanti. Det er vigtigt at spørge om alle garantier, før du køber.
Husk: hvis der er tilføjet nyt har du stadig to års reklamationsret mod forevisning af kvittering.
Hvornår kan jeg prøvesejle båden?
Det skal ikke være et spørgsmål om, om du kan prøvesejle båden, fordi det bør ligge implicit inden købet. I stedet skal du spørge om hvornår. Det er langt fra billigt at købe en ny eller brugt båd, især luksuriøse både, så det er vigtigt at prøvesejle den, før du køber den. Ligesom du prøvekører i en bil inden købet eller gennemgår et hus, er en prøvesejlads en nødvendig del af købsprocessen.
Hvor ofte skal båden have service? Hvad er de typiske omkostninger?
Forskellige typer både vil have forskellige behov for service. Spørg forhandleren, fabrikanten eller den private sælger, hvor ofte båden kræver rutinemæssig vedligeholdelse, såvel som dens samlede omkostninger. Service er en vigtig og til tider overset del af det at holde båd, så dette bør du være meget opmærksom på.
Hvilke materialer er båden lavet af?
Både findes i en lang række materialer. Fra skroget til sæderne kan materialerne gøre en forskel på kvaliteten, ydeevnen og den generelle komfort. Sørg for at spørge om alt materiale, inden du køber båd.
Hvor meget koster det at forsikre denne båd?
En anden vigtig omkostning er forsikring. Mange mennesker skynder sig at købe en båd og glemmer helt at forsikre båden. I Danmark er ansvarsforsikring lovpligtig. Kaskoforsikring kan være en rigtig god idé.
Hvor mange passagerer må der være ombord?
Alle både har et maksimum for hvor mange passagerer de må have ombord. Du kan ikke lovligt have flere passagerer ombord end din båds grænse. Antallet vil have en direkte indflydelse på, hvordan du bruger båden, hvilket gør det til et af de mest væsentlige spørgsmål at stille, når du køber båd.
Er der gæld i båden?
Inden du beslutter dig for at købe den udvalgte båd og evt. underskriver en slutseddel, bør du undersøge, om der er registreret pant i båden. Hvis båden har en bruttovægt på mindre end 5 ton, skal du henvende dig til personbogen, du kan også forsøge dig på tinglysning.dk. Har båden en bruttovægt på mere end 5 ton, skal du henvende dig til skibsregistret på [email protected] eller telefon 72 19 60 00.
Er der mulighed for finansiering?
Som nævnt tidligere, kan både være dyre. Af denne grund er mange mennesker nødt til at finde finansiering for at kunne købe. Hvis du køber båden igennem en forhandler vil denne typiske kunne tilbyde dig en finansieringsaftale. Køber du af en privat kan du muligvis få finansiering gennem en kreditforening eller bank.
Yderligere gode spørgsmål, du kan stille sælgeren, før du køber en båd
- Hvordan er båden blevet opbevaret?
- Hvilke problemer har båden haft – hvis nogen?
- Hvorfor sælges båden?
- Hvor længe har sælger ejet båden, og er sælger den oprindelige ejer?
God fornøjelse med din kommende båd. Har du forslag til andre spørgsmål som er værd at stille før en handel, så skriv dem endelig i en kommentar herunder.