Isolering af båd: sådan undgår du fugt og kondens

Dug og kondensvand kan trænge ind alle steder og kan over tid skabe problemer og gøre stor skade på blandt andet aptering og elinstallationer. Derfor er det vigtigt at lufte ud hver dag, men isolering af båden kan også gøre en verden til forskel - og så giver det bedre komfort. [ Læs videre ]

Isolering af båd: sådan undgår du fugt og kondens

Når varm fugtig luft møder en kold overflade dannes der kondens. Varm luft kan indeholde betydeligt mere vand end kold luft, og hvis varm luft nedkøles (f.eks. på en rude), og på en overflade uden isolering, vil det overflødige vand i luften kondensere og sætte sig som vanddråber.

Derfor kan du i en båd opleve, at siderne, ruffet eller dæksluger er dækket med vand. Isolering kan afhjælpe noget af problemet, og så tænker du nok: hvordan isolerer jeg båden?

Hvordan slipper jeg for kondens i båden?

Isolering af din båd kan holde kulden fra at komme ind og varmen fra at slippe ud. Men, mest af alt, vil isolering holde varm fugtig luft fra komme tæt på de kolde overflader og derved undgå, at der dannes kondens. Isolering hjælper selvfølgelig også til med at holde varmen inde i bådens kahyt.

Isolering af båd: sådan undgår du fugt og kondens

Varm luft kan indeholde mere vand end kold. Når luften bliver nedkølet vil den relative luftfugtighed stige, indtil den når dugpunktet, hvor der vil dannes kondens.

Har du en relativ luftfugtighed på 65% (ved 18 grader), betyder det, at du skal holde overfladen varmere end ca. 12 grader for at undgå kondens.

Gå ikke glip af vores bedste viden, værktøjer og gode råd til oplevelser, sejlads og båd.

Nul spam. Kun e-mails om både, sejlads, udstyr og tilbud på ting, der gør dig til en dygtig(ere) sejler. Mange har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvorfor bør jeg isolere min båd?

Hovedformålet med isoleringen er primært komfort og for at undgå, at der dannes kondens – det vil sige overfladerne holdes over dugpunktet. Kondensvand kan løbe indvendigt i båden, ned af siderne, hvor det kan ende i træværk og elektronik.

En almindelig lystbåd, har blot en tynd skal. Vandet omkring er stærkt ledende og vil derfor lede varmen hurtigt væk fra båden. Den tynd flade, gør det muligt, at båden kan opvarmes og afkøles hurtigt, uanset hvor meget isolering der er i båden.

Men skulle du lægge isolering i båden svarende til dagens standard i huse, vil du kunne miste en halv meter i bredden indvendig, mens du øger bådens vægt betydeligt.

Lige som med huse bør du lufte ud i båden hver dag. Gerne mindst fem minutter hver morgen, med gennemtræk, så du får skiftet luften ud om læ.

Hvordan isolerer jeg min båd?

Der er nok lige så mange holdninger til isolering af båden som antallet af bådejere.

Den præcise fremgangsmåde er derfor mere et spørgsmål om hvordan aptering ser ud i netop din båd, fordi det er den der primært afgører hvordan du skal montere din isolering.

Du kan vælge at lægge isolationsmateriale på alle tilgængelige overflader. Vil du ydnytte eventuel varme fra vand eller anden installation kan du også vælge at lægge isolering ind i kistebænke og skabe.

Isoleringsmaterialer kan du få i mange tykkelser og hvilken du skal vælge afhænger af blandt andet af prisniveau og ønsket effekt.

Hvilket isoleringsmateriale skal jeg bruge?

Isolationsmaterialet skal være så fleksibelt, at det kan limes på dobbeltkrumme overflader, og det skal være damptæt.

Armaflex kan i mange tilfælde være det fortrukne valg, men der eksisterer andre lignende produkter.

Prisen for Armaflex er relativ høj indenfor landets grænser. Men hvis du kan leve med de risici, og den længere leveringstid, der er forbundet med at købe i udlandet, kan du finde produktet til bedre priser blandt andet i Tyskland.

Skulle du være interesseret i at prøve andre materialer findes der for eksempel også SeaRox fra Rockwool.

Gå ikke glip af vores bedste viden, værktøjer og gode råd til oplevelser, sejlads og båd.

Nul spam. Kun e-mails om både, sejlads, udstyr og tilbud på ting, der gør dig til en dygtig(ere) sejler. Mange har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvordan monterer jeg isolering i båden?

Først og fremmest skal du fjerne den gamle isolering. Er den hårdt angrebet af skimmelsvamp er det være en god idé med sikkerhedsudstyr før du begynder arbejdet.

Når du har fjernet den gamle isolering, bør du rense overfladen for limrester, så den nye isolering bedre kan binde til glasfiberens eller træets overflade.

Vælger du Armaflex, har materialet, på den ene side, en selvklæbende overflade, der limer meget hårdt. For at kunne styre materialet, kan du vælge at lægge isolering i to lag.

Vil du lægge isoleringen i to lag, skal du købe din isolering hjem i halv tykkelse, så du opnår ønskede tykkelse efter andet lag.

Det kan være en god idé at lægge isolering forskudt, således at pladerne overlapper eventuelle luftsprækker.

Sådan får du den pæne overflade

Bemærk: Denne metode kræver øvelse, og i en båd hvor der ikke meget plads, kan der nemt opstå fejl. Øv dig inden du går i gang med arbejdet.

For at få en pæn overflade kan du lime Armaflex til skroget ved hjælp af kontaktlim, med produktets egen limflade ud ad. Det næste lag lægger du også på med limfladen udad, og derved limer de to lag sammen. Uden på lægger du så den ønskede afslutning. Dette kan for eksempel være vinyl. Denne limes fast med det andet lags limflade. Resultatet vil være en pæn og robust overflade.

Isolering af båden

Isolering af båden er absolut en god idé. Isolering giver en bedre komfort og gør overnatninger i båden mere behagelige.

Isolering af din båd kan gøres på mange måder, med mange materialer og med lige så mange resultater.
Har du ikke prøvet at isolere både før, bør du øve dig på et mindre område først, spørge om hjælp fra andre entusiaster ved havnen eller hyre en professionel.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.