Tænk sig.
Så er det måske nu ønsker dig at stoppe et par timer for at slappe af og nyde din båd, måske for at sole dig i solskinnet eller tage en dukkert i havet, eller måske endda for en overnatning?
Det er vigtigt at ankre din båd korrekt, for eksempel, hvis du ikke er i stand til regelmæssigt at tjekke, at båden ikke driver i løbet af natten. Der er stor forskel på fra at kaste anker til et kort pitstop med frokost og til at ligge for anker – det kaldes også at ligge for svaj – med en overnatning.
Trin 1: Vælg en god ankerplads
De vigtigste ting at huske på, inden du beslutter dig for, hvor du skal ligge for anker med din båd, er vind, strøm og vanddybde.
Det er vigtigt at sikre dig, at du er langt nok væk fra lavt vand og eventuelle potentielle farer, som din båd kan drive ind i, mens den ligger anker. Du skal også sørge for, at der ikke er farer, og ting båden kan drive ind i, i hele bådens cirkel omkring ankeret.
Husk jo mere tov du kaster ud sammen med anker, jo større bliver cirklen. Men du skal heller ikke bare begrænse længden ankerline. Hvis linen er for kort, kan båden hive ankeret løs ved høje bølger, eller du kan få en meget urolig nat, når ankeret holder båden nede i bølgerne.
Når du er tilfreds med din båds placering, er det tid til at kaste ankeret.
Trin 2: Kaste anker
En nem fejl at lave er bare at smide dit anker og tov ud over siden af båden. Dette kan forårsage problemer med, at ankeret bliver viklet ind i linen eller kæden og dermed vender sig ikke korrekt på havbunden.
Sænk ankeret stille og roligt lige ned fra båden og lad linen løbe roligt, indtil du ser eller mærker ankeret ramme bunden.
Når ankeret hviler korrekt på bunden, er det tid til at få ankeret til at sætte sig fast i havbunden.
Trin 3: Få ankeret til at bide sig fast
For at få ankeret til at sætte sig fast i havbunden, skal du slække så meget på linen, at du er sikker på at ankeret ligger på havbunden. Derefter tøjrer du linen på en af bådens klamper, og så lader du ankeret begynde at bide på havbunden, mens båden driver med strømmen og vinden.
Fortsæt gradvist med at slække indtil du mærker ankeret bide sig fast og indtil båden ikke længere driver.
Dit anker skal grave sig ned i havbunden. Træk hårdt i linen for at sikre, at ankeret er sat. Et anker, der bliver sat, betyder, at det sidder helt fast.
Du kan også bruge bådens motor, til at trække med, for at få ankeret til at sætte sig.
Når du mener ankeret har bidt sig fast, skal du binde ankerlinen fast på en af bådens klamper, og så er du ellers klar til at nyde en dag på vandet!
Hvor meget ankerkæde og ankerline skal jeg bruge?
Tre er det magiske tal. Anvender du kun ankerkæde, bør denne være tre gange dybden du ankrer op på. Anvender du ankerline, bør ankerkæden udgøre en 1/3-del af den samlede længde.
Tjek din position
Traditionelt set, den metode, sejlere har sikret, at de har kastet anker det rette sted og ikke driver med strømmen, er ved at bruge stjernerne, landekending og andre både eller bøjer.
Mange af disse elementer giver dig mulighed for hurtigt at få syn for sagen om, hvor du er i forhold til disse vartegn og om du måske driver fra det planlagte sted. Husk, at båden måske svinger lidt rundt i cirklen rundt om ankeret, og det betyder ikke, at du driver. Hvis du tror, du driver, så hæv og kast ankeret igen.
Hvilket anker skal jeg vælge?
Inden du vælger at ligge for anker skal du være opmærksom på at vælge den rigtige anker til den rigtige havbund. Nogle typer anker er ikke lige gode til alle typer havbund.
Almindelige typer af anker
Danforth-anker eller pladeanker (A) er let og holder godt i blød bund, samt sand og mudder hvis det er indstillet korrekt. Mange fritidssejlere foretrækker plovankeret (B), fordi det viser overlegen fastholdelse på de fleste bunde, inklusive græs og ukrudt. Stenet bund undtaget. Mudderanker/Tallerkenanker/Svampeankeret (C) graver sig ned og holder bedst i sand eller mudder, men kan være vanskeligt at hente op. Det bruges ofte til forankring af fortøjningsbøjer. Maxanker/Bruceanker (D) blev oprindeligt udviklet til offshore olie- og gasborerigge. Det har god evne til grave ned og holde i sand og mudder. Paraplyanker (E) er lille og nem at stuve, hvilket gør den til et hyppigt valg til små fartøjer og åbne både. Flaksene er dog ikke specielt stærke.
Afprøv dit anker inden du stoler blindt på det
Skal du overnatter mens du ligger for svaj, så afprøv dit anker inden din planlagte tur. Vær særlig opmærksom på valg af anker, at det passer til bundforholdet og at det også virker ved de bundforhold. Det gælder også inden for selve den type anker du planlægger at anvende. Nogle typer af anker, selvom de ser ud til at være konstrueret korrekt, kan de være konstrueret uhensigtsmæssigt så de ikke griber i bunden som de skal.
Hvad skal jeg huske når jeg ligger for anker?
Så snart du ligger for anker skal du huske at hejse ankerkuglen, så andre sejlere kan se at din båd ligger fast og ikke driver. Hvis du ligger for anker om natten, så husk at tænde ankerlyset, så andre sejlere også kan se hvor du er og i undgår at kollidere.
Hvor længe må jeg ligge for anker?
Med de nuværende regler må du “ligge for svaj” i højst ca. to måneder, og så sejle væk igen. Men det forudsætter at du reelt også sejler.