At kunne handle ved mand over bord er selvsagt enormt vigtigt. Det gælder om at holde hovedet koldt, handle hurtigt og præcist – uden at gå i baglås. Det gælder uanset hvor og hvordan du sejler. Og især tiden er en vigtig faktor, hvis vandet er koldt. Jo koldere vandet er, des større risiko er der for hypotermi, der opstår når kroppen nedkøles.
Har du taget et duelighedsbevis, så er du også blevet skolet i mand over bord manøvrer.
Har du husket at øve dem siden den gang?
Det er velkendt, at mange sejlere ikke får øvet mand over bord manøvre efter skoletiden for duelighedsbevis eller speedbådscertifikat.
Men frygt ej, kære sejler …
Hvis du har glemt hvad du skal gøre, kan du læse videre og få nogle par mand over bord (forkortet MOB) manøvrer, som du kan øve dig i.
Hvorfor skal jeg øve mand over bord?
Mand over bord kan ske når du mindst venter det. Det er potentielt en livsfarlig situation for personen i vandet.
Når en person er faldet i vandet langt fra land, skal de om bord kunne håndtere båden og vende tilbage for at samle den overbordfaldne op.
Hvis du ikke øver mand over bord, uden din sejlmakker, vil du for eksempel ikke kunne håndtere en båd alene. Det vil gøre situationen mere farlig for personen i vandet.
Tid er afgørende.
Det handler ofte om sekunder når det gælder en nødsituation. Jo mere rutine du har, des hurtigere kan du reagere og minimere risiko for fejl.
Ligeledes gør sig gældende på både hvor en fra besætningen er faldet i vandet, hvor du skal mane til besindighed og lede besætningen, så I alle sikkert kan samle vedkommende op igen.
Vejled og forbered besætning og gæster inden I sejler ud
Mand over bord medfører altid, at båden sejler lidt videre væk fra personen, før båden vender om og kommer tilbage. Dette er for at få rette kurs og opskud tilbage til den der faldet over bord.
Det er en vigtig besked at give og sørge for at besætning og gæster er indforstået med det.
For den der er faldet i vandet, kan det føles ubehageligt, at se båden sejle videre, hvor både chok og følelsen af at blive efterladt kan indtræffe.
Inden du sejler ud på vandet, uanset fartøj, skal du have taget stilling til og øvet dig i, hvad du skal gøre i en situation, hvor du selv eller en anden om bord på båden falder i vandet.
Er I flere om bord, skal vedkommende der ser ulykken hurtigt reagere med høje råb: “mand over bord” og derpå konstant pege tydeligt med strakt arm mod den overbordfaldne. Vedkommende må, for alt i verden, ikke miste den overbordfaldne af syne, indtil vedkommende igen er om bord og manøvren er slut. Vejret og selv mindre bølger gør det ekstra svært, hvor personen i vandet hurtigt kan forsvinde.
GPS og andet elektronik ved mand over bord
Har du en GPS med MOB knap eller andet elektronisk udstyr til samme, så skal det aktiveres hurtigst muligt.
På GPS trykkes på MOB-knappen hurtigst muligt. GPS gemmer da koordinaterne for hvor MOB ulykken er sket, som du kan vende tilbage til. Er det dårligt vejr, eller er der dårlig sigtbarhed, kan dette hjælpe dig ogredningstjenesten hvis en redningsmanøvre skal forsøges flere gange.
Ligeledes vil en EPIRB, PLB og MOB nødsender hjælpe henholdsvis redningstjenesten eller dig om bord båden, når den overbordfaldne skal findes igen.
Forbered dig – hvad nu hvis det sker?
Hvad ville du så gøre?
Man kan aldrig vide, hvor alvorligt situationen kan udvikle sig. Derfor må man forsøge at tage højde for flest muligt scenarier, når man forbereder sig selv og båden.
Uanset hvor kort eller lang du planlægger din sejltur, så sørg for eksempel altid at have pakket ekstra tøj, tæpper og anti-chok alutæppe.
Ryger en person i vandet, vil chokket og kampen i vandet tære på kræfterne, og selv på en sommeraften, med en smule vind, om bord på båden igen, vil kroppen hurtigt blive afkølet i det våde tøj.
Redningsvesten er stadig den vigtigste forudsætning for at overleve en ufrivillig tur i vandet. Så alle om bord er selvfølgelig iført redningsvest.
Straks når du falder i vandet skal du undgå at få vand i halsen. Hold munden lukket! – selvom der kommer et “kuldegisp”. Blot få dråber vand i strubehovedet kan forårsage krampe i strubens muskler, som kan føre til kvælning.
Uanset hvor sikker nogen føler sig, kan der altid ske uheld. Man kan falde over rælingen, hvor man sad trygt og godt. Eller man kan eksempelvis blive slået bevidstløs af sejlbådens bom, og så hjælper det ikke noget at kunne svømme.
Hvis en person er faldet i vandet, så er det en god idé også at have mad og drikke med. Især noget der er varmt kan hjælpe efter en ulykke.
Hvordan manøvrere jeg båden ved mand over bord?
Der er egentlig mange måder at nå frem til en person og der er som sådan ikke nogen manøvrer der errigtig eller forkert. Hver situation er ny og hver gang skal der tages en hurtig beslutning.
Dog er den mest rigtige manøvre alligevel den hvor du hurtigt når hen og får samlet personen op.
Så øv dig i så mange variationer som muligt, og gerne i forskelligt slags vejr også.
Mand over bord for motor
Det er ofte anbefalet at bruge motor når det er muligt. I en sejlbåd skal du dog være ekstra opmærksom på tovværk, da det nemt kan sno sig og klinke eller ryge i vandet og sætte sig fast.
Hvis du har godt styr på din sejlbåd, kan det være en god idé at sejle for sejl i stedet for motor og så vente med at slække på sejlene, til sidste øjeblik.
At manøvrere ved mand over bord for motor er nogenlunde lige til. Men det gælder om at få en kurs på vinden, så du kan benytte vinden til at standse båden når du henne ved den overbordfaldne.
Manøvre for motor ved mand over bord:
Denne metode kan anvendes, når du sejler en motorbåd af enhver størrelse eller en sejlbåd som sejler for motor .
- I samme øjeblik som ulykken opdages, udkastes redningskrans og eventuelt markeringsbøje.
Under træning markeres dette kun. - Drej båden og styr med vinden ind fra agter og væk fra den overbordfaldne.
- Sejl langt nok til at du kan vende båden, men stadig så kort afstand, at du ikke mister personen af syne.
- Vend båden, med mindste bue, og tag farten af motoren, så du begynder at drive roligt hen mod personen vandet.
- Styr op mod vinden og brug vinden til at bremse båden – ikke motoren.
Husk: at båden har opskud. Længden af dit opskud er bestemt af din fart og vindens påvirkning på båden.
OBS: Undgå at bruge motoren, når du er i nærheden af den overbordfaldne. Bådens propel er farlig for personen i vandet.
Mand over bord for sejl
At udføre redning og mand over bord for sejl kan være lidt af en prøvelse. Et scenarie kunne være, at motoren sætter ud, men du har stadig brug for at nå en person i vandet. Hvis du endnu ikke har styr på at gå til mærke og ligge stille, kun for sejl, så skal dette øves først.
Mand over bord manøvre med stag-vending:
Dette er en manøvre, der kan udføres af én person og rimelig træfsikker. Den indebærer en enkelt vending, hvilket også er okay, hvis du er alene i båden.
- I samme øjeblik som ulykken opdages, udkastes redningskrans og eventuelt markeringsbøje.
Under træning markeres dette kun. - Kursen ændres og der faldes af til agten for tværs og der sejles 5-10 bådlængder.
- Derefter skæres op til bidevind og der sejles frem til personen ligger 90° grader tværs over båden.
- Så udføres en vending, hvorefter du sejler hen til ulykkesstedet.
- Så snart du nærmer dig ulykkesstedet, slækkes forsejlet og der styres op i vinden – i vindøjet – for at bremse båden og drive det sidste stykke frem.
Husk: Jo mere fart der er i båden, jo større opskud har båden og derfor jo tidligere skal båden selvfølgelig bremses.
Mand over bord manøvre med bomning:
Dette er en manøvre, der kan udføres af én person og er mindre træfsikker. Den indebærer en bomning, hvilket også er okay, når du er alene i båden.
- I samme øjeblik som ulykken opdages, udkastes redningskrans og eventuelt markeringsbøje.
Under træning markeres dette kun. - Kursen ændres til halvvind og der sejles 5-10 bådlængder.
- Derefter ændres kursen til plat læns og der sejles lige så lagt som på halvvind. På denne kurs kan der udføres en bomning, så du er klar til det videre forløb.
- Har du ikke bommet endnu, skal dette gøres og så skæres op til bidevind, hvor du gerne skal kunne se den overbordfaldne ret for.
- Så snart du nærmer dig ulykkesstedet, slækkes forsejlet og og der styres op i vinden – i vindøjet – for at bremse båden og drive det sidste stykke frem.
Husk: Jo mere fart der er i båden, jo større opskud har båden og derfor jo tidligere skal båden selvfølgelig bremses.
Hvordan får jeg en person op af vandet?
Selvfølgelig, når du så er sejlet op til personen i vandet, skal du jo også have vedkommende op. Det er her det begynder at blive rigtig vanskeligt. Hvis du ikke har prøvet med en dukke, så prøv at forhøre dig i din lokale sejlklub om du må låne deres.
På hvilken side skal jeg tage personen op?
Som udgangspunkt, når du nærmer dig personen, skal du lægge dig på luv side af personen. Så båden driver hen mod personen. For sejlbåde vil det sige bommen ud til samme side som personen.
Men præcis hvordan du skal lægge båden kræver en vurdering, og kan være anderledes i situationen.
Det optimale er, at samle personen op agter.
Hvordan får jeg en person ud af vandet og op i båden?
Når du skal samle personen op kræver det, at du sørger for at båden ligger helt stille. (Derfor skal du øve at sejle til punkt).
Hvis båden ikke ligger helt stille, bliver det svært, at få fat i vedkommende samtidig med at du skal styre båden.
Er personen ved bevidsthed, kan du vælge at kaste et reb til at holde i. Eller du kan prøve at gribe i redningsvesten med en bådshage. Her er D-ringen nem at komme til.
Nogle både kan være rigtig svære at komme om bord i fra vandet. Her er det vigtigt at have tænkt situationen igennem, og sørge for at du har det nødvendige udstyr om bord. Det kan være:
- En fastmonteret stige
- En badeplatform
- Nødstige
- Ekstra tovværk, der kan bindes sammen
Kan for eksempel hænges på skibsside til at træde op på.
Der findes rigtig mange løsninger, og det bedste løsning er den der virker.
Alle både er forskellige.
Øv hvordan du bedst får en person om bord fra vandet – også når personen har mistet bevidstheden.
Er personenbevidstløs kan du benytte sejl, fald, bom eller hvad du måtte have af udstyr. Bommen, skødeblokke og spil kan for eksempel fungere som hejseværk og bruges til ophaling.
Øv mand over bord i begyndelse af hver sæson
Mand over bord er en af de færdigheder du, med sikkerhed, håber, at du ikke får brug for. Men en ting er sikkert, sker ulykken er det en god ting at være forberedt.
Derfor skal du øve mand over bord i starten af hver sejlsæson, og gerne et par gange i løbet af sæsonen.
Det kolde vand holder dig måske fra at øve. Det er netop i det kolde vand, hvor faren er størst og hvor der er risiko for hypotermi.
Det er vigtigt at I får talt igennem, hvad der skal ske i en mand over bord situation. For eksempel, hvis der typisk kun er den samme person der sejler båden, og vedkommende falder i vandet – hvad gør de tilbageværende så?
Husk også at tale det igennem med din familie og venner inden I sejler ud. Der kan være behov for at træffe nogle svære beslutninger når nogen er faldet over bord. Og det bør I være afklaret med.
Find flere råd til sikker sejlads og MOB manøvre på Respektforvand.dk