Der findes forskellige kølesystemer til din bådmotor, og du spørger sikkert dig selv: “Hvad er ferskvandskøling? Hvad er saltvandskøling? Hvad er forskellen? Og hvad er en varmeveksler?”
Det får du svaret på i denne artikel.
Motoren i din båd bliver hurtigt varm, når den får lov til at arbejde. Motoren vil under driften producere varme ved forbrændingen, og ved de roterende motordeles friktion i motorolien. Varmen overføres til motorolien og videre til motorens andre metaldele såsom cylindre, topstykker og motorblokken.
Hvis ikke denne varme ledes bort, bliver resultatet en sammenbrændt motor! Der er derfor alt muligt grund til, at være påpasselig og overvåge motorens kølesystem.
Fra gammel tid, er vandet, hvori båden sejlede, blevet brugt som kølevæske. Det er lige ved hånden og installationen var billig og let tilgængelig.
Forskellen på kølesystemerne
Bortset fra den åbenlyse navnegivne forskel mellem saltvandskøling og ferskvandskøling, er der også en del andre forskelle.
Saltvandskøling eller søvandskøling
Ved saltvandskøling pumpes søvandet ind og lader strømme rundt om motorens varme dele. Fordelen er jo helt naturligt, at vandet er tilgængeligt og du sparer lidt plads til køleenheden.
Problemet med denne fremgangsmåde er, at vandet indeholder salte i varierende mængder, alt efter farvandets beskaffenhed. Disse salte tærer på motorens metaldele og ætser langsomt metallet op. Specielt er topstykker, med tynde metalvægge, hårdt udsat. Søvand virker også som elektrolytter, der medfører elektriske tæringer.
Derfor vil du opleve at motorer med saltvandskøling har kørt et lavere antal timer og typisk er af nyere dato. Fordelen – hvis du har behov for en – kan være, at du typisk kan finde større både til lavere pris, på grund af motoren.
Ferskvandskøling, også kaldet varmeveksler
Ferskvandskøling sker i et lukket system. Her løber ferskvand rundt omkring motorens vitale dele for at opfange varmen. Det varme vand bliver så ledt hen og løber ved siden af en beholder hvor koldt saltvand gennemløber. Ferskvandskøling er egentlig en forkert betegnelse. Ved ferskvandskøling, trækker man ikke vand ind ude fra, men i stedet har man et lukket kredsløb hvor ferskvand gennemstrømmer. Dette vand løber så forbi en varmeveksler, hvor det afgiver sin varme til havvand/søvand, som pumpes ind og løber i et kammer ved siden af. De to typer vande får aldrig direkte kontakt.
Hvilket kølesystem skal jeg vælge?
Fordelene ved en saltvandskølet motor er til at få øje på, når du sammenligner saltvandskølet med ferskvandskølet motor. Umiddelbart de fordele der er ved at vælge saltvandskølet motor fremfor ferskvand, ligger typisk i indkøbsprisen. Den besparelse kan dog hurtigt gå op indkøb af reservedele og en masse arbejde med montering.
Men for at få motoren til at holde længere er der en del rengøring og vedligehold, ved vinterkonservering, når du er færdig med at bruge båden. Der er mere der skal gennemskylles og flere dele der løbende skal udskiftes.
Kan du få fingre i en ferskvandskølet båd, er der er minimal tæring i de vitale dele og vinterkonserveringen er nemmere med frostvæske i kølevandet.
Kan jeg eftermontere ferskvandskøling?
Eftermontering af ferskvandskøling eller varmeveksler kan godt lade sig gøre på en bådmotor med saltvandskøling.
Du skal dog være opmærksom på at vælge nogle komponenter, der passer sammen med motoren og du bør også vælge en varmeveksler fra et anerkendt mærke og som er beregnet til din motor.
Inden du vælger båden med ferskvandskøling
Går du efter en motorbåd med ferskvandskøling, skal du være sikker på at det er fabriksmonteret. En del eftermonterede anlæg er uoriginale og derfor muligvis ikke korrekt monteret/dimensioneret.