At have de rette færdighed til at kunne opholde sig på vandet er selvsagt nødvendigt og vigtigt for at undgå problemer og farlige situationer. Det er ikke nok bare at kunne styre en båd, der er også andre færdigheder som er nødvendige.
Så nu tænker du sikkert: hvilke færdigheder skal jeg have for at kunne sejle? hvilke færdigheder har jeg brug for på vandet? Hvordan undgår jeg problemer og farlige situationer på vandet?
Få svar på disse spørgsmål og mange ved at læse videre.
1. Sikkerhed, sikkerhedsudstyr og førstehjælp
Det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse af sikkerhed, sikkerhedsudstyr og førstehjælp, før du begynder at sejle.
Dette er generelt for al færden på vandet og gælder uanset om du er skipper eller med som gast. Dette inkluderer at vide, hvordan du bruger redningsveste, hvordan du sender et nødopkald, og hvordan du forlader båden i tilfælde af nød. Sejler du som gast kan du bede skipper om at forklare tingene for dig.
Det er også vigtigt at have en grundlæggende forståelse af førstehjælp og være i stand til at håndtere mindre skader og ulykker, der kan opstå under sejladsen. Dette er især vigtigt hvis du overvejer en længere tur til søs.
2. Fornuftig fysisk form
Sejlads for sejl kræver en vis fysisk form og udholdenhed, så det er vigtigt at være i god form, før du begynder at sejle.
Du behøver naturligvis ikke ligne en Arnold Schwarzenegger eller en Ronnie Coleman, men du skal være klar på at hejse de tunge sejl, og at hale dem når båden skal vendes og sejlene skal trimmes, kan være fysisk udmattende.
En god fysisk form og udholdenhed kan især være en fordel hvis du ønsker at sejle på konkurrenceniveau.
3. God til at håndtere stress og uventede hændelser
Man skulle ikke tro det, men sejlads kan til tider være meget stressende. Derfor er det vigtigt at være i stand til at holde hovedet koldt i pressede situationer.
Stress situationer kan opstå hvis du sejler steder hvor du ikke er kendt, sejler i dårligt vejr, sejle fra eller lægge til i en havn, motorproblemer eller sammenstød med andre både. Selv for garvede sejlere, men især de mindre øvede sejlere, kan disse situationer virke overskuelige og dermed kan der opstå en stresset situation.
Evner du at slappe af og bevare fatningen undgår du farlige situationer hvor andre måske vil stivne og være handlingslammet.
4. Kommunikation
Det er vigtigt at kunne kommunikere klart og tydeligt, uden tvivl. Det gør sejladsen og besætning mere effektivt, især i pressede situationer. Kan du kommunikere klart og tydeligt vil du kunne forebygge situationer hvor der kan opstå tvivl og som vil kunne lede til ulykker.
Husk, at det er skipper der uddeler kommandoen og resten af besætningen udfører opgaven. Det gælder selvfølgelig i forbindelse med sejladsen. Hvem der tager opvasken er helt anden snak.
5. Det er en holdindsats – alle samarbejder om at sejle
Det er vigtigt at kunne samarbejde og arbejde som et team i besætningen, især i pressede situationer.
Det er vigtigt at forstå, at selvom man sejler og nyder en dag på vandet, så indgår man også i et team. Selvfølgelig kan du være velstillet og har folk til det grove arbejde, eller du kan være hyret til at give den bedste oplevelse for andre.
Men den almindelige lystsejler har dog en mindre båd og sejler for oplevelsen. Så husk, når du opholder dig på båden under en sejlads, så indgår du som del af et team.
6. Navigation
Det er vigtigt at kunne navigere og finde vej på vandet, og dette kræver en grundlæggende forståelse af kortlæsning, brug af kompas og GPS.
Selvom GPS har overtaget meget af den almindelige navigation er det stadig vigtigt at kunne læse et søkort. På en GPS ville du også få behov for at læse et søkort, samt kunne tyde en række symboler som fortæller dig hvor og hvordan du må sejle.
7. Forstå bådens teknik
At en båd kan sejle er ikke nogen hemmelighed. Men at have en grundlæggende indsigt og forståelse af, hvordan båden fungerer er vigtigt. Altså hvordan du starter og stopper, tænder og slukker og bruger udstyret på din færd. Det gælder blandt andet for motoren, elektriske systemer og navigationsudstyr.
8. Viden om vejrforhold og hvordan det påvirker sejladsen
Det er vigtigt at have en forståelse af, hvordan vejrforhold kan påvirke sejladsen, og hvordan man kan forberede sig på dem.
Vejret er omskifteligt og i Danmark er det særligt omskifteligt på grund af at vi ligger i vestenvindsbæltet, som er karakteriseret af fronter og lavtryk og derfor omskifteligt vejr.
Det danske vejr kan ændre sig pludseligt. Med indsigt i vind- og vejrforhold, forståelse for skyer og metrologiske fænomener på vandet, kan du forudse og planlægge den bedste kurs til fordel for alle ombord.
9. Godt sømandskab
Det er vigtigt at vide, hvordan du opfører dig på vandet og respekterer andre sejlere, så du kan undgå problemer og sikre en sikker og behagelig sejlads for alle involverede.
Godt sømandskab er vejen til gode oplevelser på vandet især når du sejler i trafikerede områder. Godt sømandskab indbærer blandt andet at kende og overholde søfartsreglerne, hjælpe til i havnen hvis det er nødvendigt, undgå at presse andre sejlere ud i farlige situationer og skulle du ende i situation hvor i kæmper om at komme først, så lad den anden vinde – med mindre der er kapsejlads på højt niveau.
10. Vigtigt at kende søfartsreglerne
Det er vigtigt at vide, hvordan du skal navigere og opføre dig på vandet for at undgå ulykker og sammenstød med andre både.
De andre på vandet ventes også at sejle efter søfartsreglerne og når alle agerer efter de samme regler glider alt meget nemmere. Det er lige som på vejene, her vælger man heller ikke pludselig at køre mod trafikken og håber på, at de modkørende flytter sig for dig.
11. Vedligeholdelse af båden
Det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse af, hvordan du vedligeholder og reparerer båden, så du kan holde den i god form og undgå problemer på vandet.
En båd der ikke vedligeholdes vil med tiden blive så ødelagt at det vil være usikkert at sejle, ikke vil kunne starte motor, sætte sejl eller det der er værre, at forlise. Ved at holde båden ved lige kan du undgå uheldige situationer og færdes mere sikkert på vandet. De fleste både der er i omløb i Danmark er brugte og nogle af dem er mere end 70 år gamle.
12. Håndtere tovværk
At kunne håndtere tovværk er en vigtigt færdighed for både skipper og gast. Især når du skal lægge til er det vigtigt kunne kaste tov på land, omkring en pæl eller til en person for at få tøjret båden til at kunne gå i land. Det vil også være nødvendigt på en sejlbåd at kunne en række forskellige knob og stik som du kan bruge til at fastgøre sejl og andet udstyr.
13. At sejle
Det er selvfølgelig også vigtigt at lære at sejle sin båd. Har du motorbåd, skal du lære at sejle for motor i havneområdet og selvfølgelig ude på vandet. Kunne sejle hen til et punkt for at ligge stille, hvis du skal fange en bøje ved kysten eller ved mand over bord. Kunne lægge til i havnen og måske sejle med bananer, donuts eller vandski. Det er nogle af de samme ting der gælder hvis du vil sejle for sejl. Den store forskel er, at fremdriften er vind og det sker på naturens vilkår. Her er det vigtigt at kunne læse vinden, trimme sejlene og sejle uden brug af motor.
Der er mange gode færdigheder værd at lære når man sejler og opholder sig på vandet
Som du sikker har fornemmet allerede, er selve det at sejle en mindre del af den fantastiske oplevelse der er at være lystsejler. Der er mange andre ting som man typisk tager for givet indtil situationen opstår, hvor man så mangler de nødvendige færdigheder.
Du kan få mange færdigheder ved at lære fra andre sejlere. Spørg gerne andre sejlentusiaster i den nærmeste havn. Du kan også vælge at tage certifikat på sejlerskole gennem den lokale sejlklub. Her vil du også kunne møde ligesindede som er på vej ud på havet.
Dette er ikke en udtømmende liste, men det er et godt sted at starte. Hvilke færdigheder mener du man skal have for at opholde sig på vandet?
Super gode artikler altid!!
Havde måske været passende hvis de to personer i starten af artiklen, der står op i en båd der hedder Boaters, havde haft redningsveste på! 😉 – især i en artikel der handler om sikkerhed til søs!! – ellers fin artikel😊