Søsyge, Transportsyge

Søsyge: enkle tip til at forebygge og få en bedre oplevelse på vandet

Søsyge er en tilstand, som enkelte personer kan opleve, når de opholder sig på en bevægelig platform. De fleste kan blive ramt det og ligeledes kan de fleste vænne sig til det. Her får du et par råd om hvad du kan gøre når du bliver ramt.

3 min. læsning

Søsyge giver ubehag, svimmelhed, kvalme og opkast. Det kaldes også transportsyge. Tilstanden opstår ved bevægelser der forstyrrer væsken ved balancenerven i det indre øre og det påvirker ens følelse af balance og ligevægt.

Det overdrives, når hjernen modtager modstridende signaler fra øjne, muskler og led (proprioceptorer). I et lukket rum indikerer synet, at omgivelserne står stille, mens signalerne fra balancenerven fortæller, at kroppen bevæger sig.

Transportsyge kan opstå, når du rejser med skib, fly, tog, bus eller bil. Nogle mennesker er mere følsomme end andre, men hvis bevægelsesstimuli er stærke, og eksponeringen varer længe nok, vil næsten alle personer opleve det og endda med tiden også kunne vænne sig til det.

Symptomer

Symptomerne på søsyge er svimmelhed, sved, kvalme, opkast og en generel følelse af ubehag. Symptomer kan opstå pludselig og gå fra ubehag til koldsved, svimmelhed og opkast.

Søsyge er mere almindelig hos kvinder og børn mellem 2 og 12 år. Personer, der lider af migræne, er også mere tilbøjelige til at få søsyge. Søsyge varer så længe underlaget bevæger sig. Når bevægelsen stopper, aftager symptomerne hurtigt. Nogle mennesker føler “sø-ben” efter et langt ophold på havet. Andre vil opleve landsyge, der er tilsvarende med søsyge.

Forebyggelse og håndtering

Hvis du ved, at du lider af søsyge eller kan være tilbøjelig til at få det, kan du overveje følgende råd:

  • På en båd: Bliv på dækket og fokusér på horisonten. Undgå indånding af udstødningsgasser.
  • I en bil: Sæt dig på forsædet. Hvis du er passager, skal du se på landskabet i det fjerne.
  • Læs ikke bøger mens fartøjet er i bevægelse. Læsning forværrer søsyge.
  • Undgå tunge måltider inden sejlads.
  • Drik masser af vand.
  • Undgå alkohol aftenen før du rejser.
  • Stå op, hvis det er muligt. At sidde eller ligge kan gøre det værre.
  • Spis mariekiks eller lign. for at berolige den kvalmende mave.
  • Undgå andre, der er blevet dårlige af søsyge. Nogle empatiske mennesker vil “overtage” søsygen.
Søsyge: enkle tip til at forebygge og få en bedre oplevelse på vandet

Behandling

Søsyge kan behandles med både receptfrie og receptpligtige lægemidler. Snak altid med din læge for at finde ud af hvad der er bedst egner sig til dig.

  • Receptfrie produkter: Antihistaminer bruges ofte til både at forebygge og behandle søsyge. En bivirkning af antihistaminer er døsighed, som er overdrevet, når alkohol indtages. Døsighed kan gå ud over sikkerheden. Så vær ekstra opmærksom på dette.
  • Receptpligtige produkter: Skopolamin-plaster er en populær mulighed. Plasteret sættes på bag øret mindst otte timer før eksponering og kan hjælpe med at forhindre søsyge i op til tre dage pr. plaster. Skopolamin kan forårsage tør mund, sløret syn, døsighed og svimmelhed. Patienter med grøn stær, forstørret prostata og nogle andre helbredsproblemer bør ikke anvende denne løsning.
  • Alternative produkter: Forskellige alternative midler kan være nyttige til at lindre eller forhindre søsyge. I de fleste tilfælde er der dog ikke lægefagligt bevis for effektiviteten. Men hvis du har milde symptomer, kan du prøve produkter med ingefær eller pebermynte for at lette dine symptomer uden at risikere bivirkninger. Der findes også armbånd som kan afhjælpe din søsyge.

Har du været søsyg?

Har du et god råd til andre, enten til at forebygge eller til at komme igennem det? Del dine gode råd herunder, så flere kan nyde de gode oplevelser på vandet.

Skriv den første kommentar