En brugt båd kan være en god mulighed for dem, der ønsker at eje en båd, men ikke ønsker at investere i en helt ny en. Brugte både kan ofte købes til en meget mere overkommelig pris end nye både, og man kan ofte finde gode tilbud, hvis man er villig til at gå på jagt efter dem.
Der er gode muligheder for at finde en brugt båd, som er blevet godt vedligeholdt, og som stadig har mange års brug tilbage i sig. Det er dog vigtigt at undersøge båden grundigt, før man køber den, for at sikre sig, at den er i god stand og lever op til ens forventninger.
Er du i gang med at købe din første båd vil der helt sikkert være mange ubekendte og der er måske ting som du vil tage for givet, men som alligevel ikke er så lige til.
Til dig, har vi samlet en tjekliste, som er ment som vejledning, når du skal gennemgå en båd med henblik på køb. Denne liste vil give dig et rigtig godt overblik på hvor tidens tand eller misligholdelse kan have gjort store skader, så du undgår at købe “katten i sækken”.
Benyt også tjeklisten, når du vil sælge din båd.
Generelt er det en rigtig god idé at bruge din sunde fornuft og mavefornemmelse.
Skal du sælge båd, kan du bruge denne liste til at gennemgå din båd og rette småting, som ellers kunne blive påpeget. På egen hånd bliver man desværre lidt blind for fejl og mangler. Ting som man lære at leve med. Men, det er så ærgerligt at stå midt i en forhandling og være tvunget i knæ over ting, som ville være nemt og hurtigt løst.
En tur hos optikeren kan gøre underværker !
Når du køber brugt båd, er det naturligvis ikke normalt, at alt står som nyt. Derfor, når du kigger på brugte både, bør du også sætte forventningen derefter.
Den alt-overskyggende tjekliste til gennemgang af din brugte båd
Denne tjekliste er ikke en facitliste, når du skal købe brugt båd, men brug den til at gennemgå båden du kigger på for at finde og forebygge problemer. Husk også på, at den perfekte båd findes i mange afskygninger.
For at gøre det nemt og overskueligt, er listen delt op i sektioner.
Er du sikker på, at skroget er vandtæt?
Står båden på land er der mulighed for at tjekke alt det der normalt er under vand. Men er du sikker på at båden holder tæt når den ligger i vandet?
- Står båden ren og pæn?
- Hvordan er bundmalingen? Skaller det af i flager eller er det meget ujævnt, med mange steder af varierende tykkelse? Det kan være tegn på at det er længe siden, at bunden er blevet renset ren.
- Osmose. Har glasfiberen blærer med væske i, så er det tegn på osmose. Det er umuligt at sige hvor stor skaden er.
- Andre synlige skader på fribordet og under vandlinjen?
- Tære-zink ved skrueaksel og ror. Er der sat spritnyt zink på uden for de normale perioder, kan det være tegn på mulige problemer. Man vil ofte skifte zinkanoderne under en forårsklargøring, inden båden skal i vandet. Der er ingen grund til at skifte zink, så længe båden er på land.
- Er skrog-gennemføringer intakte?
Ligeledes akselgennemføring ved stævnrør.
OBS: Lad sælger tjekke søventiler. Hvis søventiler binder, eller de ikke kan lukkes, skal de skiftes. De fleste typer søventiler skal kunne holde i op til 10 år, så spørg gerne indtil alderen på dem. - Rustgennemtrængninger ved kølen eller er der sket skade efter en grundstødning?
- Slør i skruen?
Tag fat i skruen og ryk den op/ned og ud/ind og få den til at bevæge sig. Giver den lyde fra sig, så er den rimeligvis slidt. - Er skruen hel, uden hakker og andre skader?
Ser den ikke intakt ud, vil den rimeligvis være ude af balance og dermed ryste med efterfølgende skader på motor. - Sejldrevspakningen? Er der tæring? Hvor gammel er den? Producenter anbefaler op til maksimalt 7 år. Nogle pakninger holder længere.
- Ror-beslag – er der tæring på beslag eller ophæng til roret?
Blødt underlag i dækket eller ruftaget giver hovedpine og tom pengepung!
- Er glasfiberen intakt over alt på dæk, ruf og cockpit? Ingen revner eller stjerner? Selv små revner giver skader og vandindtrængning.
Tjek også omkring scepter, scepterfødder og søgelænder, er der revner at se?
Delaminering ?
Er der områder med blødt dæk eller ruf? Hvis det giver efter, er det tegn på at der er trængt vand ind i mellemlaget. Dette er en større reparation med udskiftning af mellemlag og ny glasfiber. - Sidder røstjern fast og ser ikke skadet ud?
- Er træværket sundt?
- Er der teak på dækket, hvordan ser det ud?
- Hvordan ser fuger og propper ud i teaktræet? Hvis der mangler propper i skruehuller eller fuger der er løsnet kan der være fare for at der er trængt vand ind i konstruktionen – i mellemlaget. Det er en større reparation.
- Er rælingslisten hel, og ellers uden skader?
- Er vinduer klare og til at se igennem?
- Holder tætningslister stadig tæt?
- Tjek alle åbninger: ventiler, kabelnedføringer, beslag og luger
- Cockpittelt og sprayhood.
Tjek knapper og snørehuller. Er stoffet blegt og føles det uldent eller elektrisk er det slidt op. Tjek alderen, hvis det er muligt. Sprayhoods regner man generelt kan holde 5-6 år – måske længere hvis det er god kvalitet.
Smid vand på og se efter for utætheder. - Gennemgå rig og sejl. Er de slidt ned?
Sejl er dyre! Og noget af det vigtigeste for en sejlbåd. Tjek den almene tilstand og alderen på sejlene. Moderne og gode sejl kan fint holde 15 år, såfremt de også er blevet passet på. Tjek stivhed, syninger, slid i kanterne og reparationer. - Er mast og bom lige og uden revner?
Har masten fået buler eller er salingshorn bukket? - Virker rulle-forsejlet?
- Vanter, stag og skøder: Er de fine og uden brud og andre skader? Lus? Glider faldene ubesværet? Fungerer spil ? Sprængte kordeller i vire og skøde er lig med en udskiftning.
Sidder snavset fast under dæk? Så har vedligeholdelsen været fraværende
Hvis der er snavset og rodet under dæk, er det et sikkert tegn på, at båden som sådan ikke er blevet vedligeholdt. Hvis sider eller loft er meget jordslået kan det være tegn på for høj luftighed eller manglende udluftning.
- Bank og buldre på skotter og aptering, med din hånd – uden at slå noget i stykker. Tingene skal sidde fast og må ikke kunne slåes løs.
- Tjek alle åbninger: ventiler, kabelnedføring, vinduer og beslag.
- Ser træværket og apteringen generelt sund ud?
Sidder loft- og vægbetræk pænt og fast?
Er der tegn på vand og fugt, kan der også være mug og måske råd.
Et godt tegn på, om båden er tæt kan du tjekke ved at se efter skjolder og vandskader. Det vil du kunne se på træværket. Er der tegn på vandskade, så vær forsigtig. Det er umuligt at vide, hvor vandet kommer ind, og du kan risikere, båden er utæt i regnvejr eller ved sejlads med vand på dækket. - Skuffer og låger skal fungere ubesværet.
- Komfur og ovn: er det rent og pænt, og virker det? Hvis muligt, så lad sælger vise at gasblus fungerer som de skal.
- Er toilettet rent og virker det?
- Vandtanken og slanger skal renses for alger og bakterier mindst en gang om året. Hvis ikke det er gjort, kan du hurtigt lugte det.
- Virker vandpumpen, og er den ren og pæn?
- Tænd og sluk for alt!
- Efterprøv navigationsapparater
- Hvordan er hyndernes tilstand og udseende? Er der fugt, lugter de eller skal de skiftes?
- Gå på hele dørken, er den blød kan der være tegn på vandskade.
- Kig under dørkbrædder.
Er der vand? Lidt vand er ok, men er der mere kan det være tegn på utæthed og måske problemer med lænsning og som følge af det, skader på mekanik eller køl. - Spor efter reparationer? Hvad er blevet repareret og hvorfor?
Du bør ikke acceptere, hvis du påtaler noget som et problem, og sælger mener, at det ikke betyder noget.
Alt betyder noget i dit bådkøb, og mange gange kan også betyde en større økonomisk udskrivning. Så kort og godt, hvis der er noget, der ikke er i orden skal det frem i lyset og måske på forhandlingsbordet. Ærlighed er godt, men er ikke altid til stede.
Er motoren slidt? En ny motor koster dyrt på pengepungen!
Insister på, at motoren ikke startes 24 timer før syn. Det er ikke altid det nytter, men håb på, at det respekteres. Mærk i det mindste efter, om motoren er varm, når du kommer – hvis den er, så oplever du ikke en koldstart, hvor det typisk er der problemerne opstår.
- Hvordan er motorrummet? Er der meget snavset i motorrummet og spildolie i bundvand, og ser det hele lidt fedtet/rustent ud?
- Er der skader/revner i gummiklodserne i ophænget?
Det kan være tegn på dårligt vedligehold, og pludseligt afsindigt dyrt at reparere. - Kend forbruget på motoren.
- Er der ført service-bog?
Et godt tegn er, hvis der er service-bog. Endnu bedre er også hvis den er nyligt opdateret. - Tjek brændstof-tanken. Er den tæt, og ikke dækket af diverse lappeløsninger?
- Er der skiftet motor? Er der dokumentation på det?
- Olie-sved. Løber der olie fra motorens dele kan du regne med en reparation forude.
- Dieselfilter, er det fyldt med skidt eller dieselpest?
- Er vandudskiller rent og fint. Der må ikke ligge noget i, som ligner mayonnaise.
- Tjek slanger. Ser de ud til at være møre? Vrid og træk i slangerne. Sidder de fast? Klude og andre finurligheder kan være tegn på, at der noget galt, for eksempel lækage.
- Har impeller været taget op for vinteren? Ser den fornuftig ud, og er den stadig blød og medgørlig?
- Drivremme skal kunne trykkes ca. en centimeter ned mellem drivskiverne. Hvis drivremmen sidder for stramt, eller føles stiv/hård er der fare på færde.
- Dieseltanken. Dette er også lidt et religionsspørgsmål. Men så længe båden er i vandet, bør den være fyldt for at undgå snavs.
- Søvandspumpen må ikke være kørt tør.
- Du skal se motoren starte og høre den gå i alle hastigheder og bak.
- Kontroller, at den smider kølevand ud bagtil.
Hvis sælger siger, at det ikke kan lade sig gøre, fordi den står på land, er der noget galt. Det kan sagtens lade sig gøre, også selvom den er saltvandskølet, at sætte en spand med vand ind under og rigge en slange til kølevandet til.
Årelang tæring på el-installationerne er en sikkerhedsrisiko af de helt store
Det er surt at ligge ud på vandet med et instrument der er brændt sammen, fordi årelang tæring har taget livet af ledningsnettet.
- Hvordan er de elektriske installationer og ledningsnet? Er det mere end ti år gammelt, kan der være risiko for skjulte problemer.
Virker alle instrumenterne?
Du skal se, at de virker. Det er ikke nok, at du tager det for gode varer, når sælger siger, at instrumenterne fungerer. - Tjek alle lamper med lys i. Er der nogle som ikke virker? Hvorfor?
- Hør radioen fungere. Få sælger til at foretage et kald.
- Tjek og se andre instrumenter starte op, og at de virker.
- Find alle de kabler du kan komme til og tjek dem med egne øjne. Samlinger og kabler skal være forsvarligt beskyttet. Ledninger skal være uden brud og løse ender.
- Tjek sikringsholdere for at der ikke er grønne ir-belægninger nogen steder. Dette kan føre til tæring og svigt. Det er dyrt og ekstremt besværligt at trække nyt el-system.
- Batteri? Er der ét eller flere batterier? Og hvor gamle er de?
- Hvordan lades batterierne? Og hvordan ser de forskellige lade muligheder ud 230v lader, solceller, vindmølle m.fl.? Er de pæne og rene og uden grønne belægninger.
- Landstrøm, hvor trækkes landstrømmen til? Er kontakterne pæne og unden belægninger? Hvordan ser kablet ud?
- Fungerer lanterner og antenner?
Generelt bliver elektronik hurtigt forældet. Men uanset hvad, så skal det stadig virke. Brugervejledninger er et ekstra plus.
Prøv skibet! Sejl en tur og hør, se, føl og oplev båden inden du køber
Start motoren og sæt sejlene. Selvom det er en brugt båd, er der ikke noget værre end at købe en båd med forventning om, at alt virker som det skal og ender med, at du må ligge i havnen med den ene reparation efter den anden.
- Tjek den løbende rig.
Passer blokke og skøders dimensioner sammen? - Ror og rat må ikke knirke. Er der slør i ror eller rat?
- Sejl lidt frem og tilbage. Sæt motoren i frem og bak flere gange. Det skal den kunne uden problemer.
- Lad motor køre i tomgang. Stiger temperaturen eller falder olietryk er det tegn på slem slidtage.
- Smid en spand vand over vinduer og luger og tjek om læ om der skulle være trængt vand ind.
- Anker, fendere, fortøjninger og badestige bør forefindes.
- Ekstra udstyr: nye søkort, redsningveste til beregnet mandskab, brandslukker med mere.
Hvor vil du opbevare båden?
Opbevaring af din båd når du ikke sejler er en væsentlig ting at have på plads inden du køber din båd. Dette gælder for opbevaring i vandet og uden for sejlsæson.
Held og lykke med bådjagten!
Er der flere ting som burde tjekkes ved køb af brugt båd? Det vil vi lade være op til dig. Skriv det i en kommentar, og hjælp andre til et bedre køb. Du kan også dele listen med en ven som er i gang med at købe eller sælge sin båd. God fornøjelse!