Tjek dit tovværk: 6 sikre tegn på, at du har et slidt tov

Tovværket springer altid, når det er mindst belejligt. Det sker gerne når bølgerne er højest og vinden er kraftigst, under kapsejlads, når tovet bliver presset lidt ekstra, eller når du lægger til i havnen og hiver lidt ekstra hårdt for at sikre fortøjningen sidder fast. [ Læs videre ]

Tjek dit tovværk: 6 sikre tegn på, at du har et slidt tov

Så længe det knager holder det … men hvad nu hvis det ikke gør?
Så står du der midt på vandet, midt i en kapsejlads, eller måske er du ved at lægge til og så springer tovet!

Måske kan et råbåndsknob lige klare det denne gang. Men langsomt begynder dit tov at få flere pukler end en stor flok kameler. Så måske er det på tide til at få tjekket det hele og udskiftet?

Der er nok mange sejlere som har oplevet at blive lidt presset og få sved på panden når båden skal fortøjes i en tætpakket havn eller i blæsevejr. Måske har du også.

Der findes som sådan ingen rigtige eller forkerte løsninger – kun den der ikke ender i ulykke eller materiel skade. Men noget af det vigtigeste når du lægger til er, at udstyr til fortøjning er i orden.

Hvad de moderne tov kan holde til overgår nok hvad du egentlig har brug for, men derfor kan det stadig gå galt. Når et tov ældes nedbrydes fibre gradvist, det flosser og ser uldent ud, og bliver med tiden svagt.

Derfor er det en god idé at tjekke dine tov for slid og løbende skifte ud efter behov.

Tjek tov og reb for disse fire ting

Du bør løbende tjekke de gamle tov og skifte ud når de bliver slidte. Men så tænker du sikkert: hvornår er et tov slidt? Det giver vi dig et par råd til at tjekke her under.

Husk, det er en god idé at have det som et punkt i din forårsklargøring. På den måde sikrer du mod de ubehagelige overraskelser, som oftest sker når du mindst har brug for det!

1. Sol får farven til at falme

UV strålerne fra solens lys får farven i tov til at falme og blive mindre tydelige og mere mat og grå. Er farven mat er tovet gammelt og har ligget meget i solen. Saltvand har generelt en skadelig virkning på det meste om bord på båden. Kombineret med solens stråler slider det endnu mere.

2. Tov er blødt, uldent eller frynser

Et tov der er godt brugt, er ofte mere behageligt at have i hænderne, da overfladen er mere ulden og virker mere blød. Det er ikke godt, da det er sprængte polyesterfibre der giver denne bløde og behagelige fornemmelse. Ligeledes hvis tovet frynser flere steder er det tegn på, at fibre kan være revet over og brudstyrken er mindsket.

3. Ændring i diameter

Hvis der er klumper på tovet eller er der områder hvor dit tov virker tyndere, så indikerer det, at kernen kan være beskadiget. Det kan også være tegn på at strømpen har sluppet kernen.

4. Strømpen glider henover kernen

I tov med kerne, strækker strømpen sig normalt mere end kernen. Men selve konstruktionen af den type tov skal gerne holde sammen, når det er tryk på. Hvis strømpen har udvidet sig og glider let over kernen, kan for eksempel en spilaflaster ikke længere holde på tovet, og derfor kan man sige, at strømpe og kerne er “vokset fra hinanden”.

5. Tovet er smeltet eller er stift

Du har sikkert prøvet at trække et reb hurtigt igennem hånden og ved, at friktionen skaber varme og brænder i hånden. Men rebet kan også få forbrændinger og det svækker rebet betydeligt. Stive sektioner kan opstå, hvis rebet bliver for varmt eller udsættes for store belastninger.

6. Tampen frynser eller taklingen er gået op

På mange tov, hvor der er lavet takling på tampen, kan denne takling over tid også gå op. Dette skyldes nogle af de førnævnte ting, som du også bør tjekke ved taklinger. Selv en smeltet ende på et polyreb kan slides i stykker og kordelerne kan gå fra hinanden.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvordan forlænger jeg levetiden på et tov?

For at forlænge levetiden bør du vaske saltvandet ud af tovet. Hav gerne som et punkt i løbet af vinteren, at du skal vaske tov og reb i ferskvand.

Der hvor det er muligt er det også en god idé at sikre tov ikke ligger fremme i solen. Selvom det er komfortabelt, er der ingen grund til at lade skøderne sidde permanent på rullegenuaen.

Det er også en god idé at undgå forbrændinger ved at undgå at trække tov for hurtigt eller lade det løbe for hurtigt. Ligeledes bør du undgå de meget pludselige ryk og i stedet bruge kontrolleret træk.

Er du til nemme løsninger kan du bruge vaskemaskinen til at vaske dit tovværk:

  • Find nogle gamle pude- eller dynebetræk og læg hvert tov i sit eget.
  • Pak sjækler og skødekroge ind nogle sokker, så du skåner tromlen.
  • Brug et skåne program og vask ved maks. 30°.
  • Brug kun mild vaskemiddel og brug kun lidt af det. Undgå skyllemiddel.
  • Undlad vaskeprogrammer med centrifugering.
  • Brug aldrig tørretumbler (varmen kan svække tovets styrke).
  • Hæng tovet til tørre et sted med god ventilation.

Hvornår bør jeg udskifte et tov?

Der er i princippet ingen regler eller tommelfingerregler for hvornår et tov bør skiftes ud, ud over at det bør skiftes når det er slidt. Slidtage på tov kan variere alt efter hvem og hvordan der sejles. Så det kræver en inspektion og derefter udskiftning efter behov. Ved køb af brugt båd, benytter nogle sig lejligheden til at udskifte al tovværk så de ved anskaffelsen også kender alderen på tov, reb og liner.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Et par hurtige fif til når tovet springer mens du sejler

Er du på vandet og tovet springer, så skift det hvis du kan.
En anden mulighed er at binde det sammen med et råbåndsknob eller et helling knob. Men uanset hvad så skal hele tovet skiftes når det springer. Det er nemlig ikke til at sige hvornår det sker igen.

Hvad gør du for at vedligeholde dit tovværk? Hvad virker bedst for dig?

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.