Røg fra en motor kan variere i farve og sammensætning afhængigt af flere faktorer, herunder brændstoffet, forbrændingen og eventuelle fejl i motoren.
Ud over det, du kan se fra instrumenter og advarselslamper, kan røgen fra din båds motor hjælpe dig med at advare dig om aktuelle og potentielle problemer.
Bemærk, der tages ikke højde for alle kombinationer af motorer, forbrænding, opsætning, kølesystem o.a. men beskriver blot hvad der kan være årsagen når motoren ryger eller oser.
Det kan farven på os og røg betyde
Her er en oversigt over de forskellige farver røg og deres typiske årsager baseret på brændstoffet:
Hvid røg
Hvid røg kan være forbundet med både benzin- og dieselmotorer og kan have forskellige årsager. Hvis det er tyk hvid røg, kan det indikere, at der er vand i forbrændingskammeret. Dette kan ske som følge af en defekt pakning eller en defekt kølesystemkomponent.
Hvis det er let hvid røg, især når motoren startes kold, kan det være almindeligt kondensvand, der fordamper. Hvid røg kan også være forstøvet brændstof – meget små dråber af brændstof – der danner en slags tåge. Det er almindeligt, og helt normalt, at se dette, når en kold motor startes, og indtil den er varm. Men hvis en forvarmning ikke fungerer korrekt, kan produktionen af hvid røg være overdreven og længerevarende. I ekstreme tilfælde kan motoren være svær eller umulig at starte.
Hvis den hvide røg er ledsaget af en sødlig lugt, kan det også være tegn på en lækage i kølesystemet, hvor kølevæsken bliver forbrændt.
Brændstof af dårlig kvalitet kan også give hvid røg. Tilføjelse af booster-additiver kan midlertidigt afhjælpe – og identificere – dette problem.
Andre årsager til hvid røg fra bådens udstødning kan være dårligt justerede eller slidte ventiler, en sprængt toppakning, et revnet topstykke eller cylinderforing. En mekaniker med det rette værktøj kan indkredse problemet.
Grå røg
Grå røg kan forekomme i både benzin- og dieselmotorer og kan indikere en forbrænding af olie eller brændstofaflejringer. Det kan skyldes defekte tændrør, en dårlig brændstof-til-luft-forhold, et forurenet luftfilter eller problemer med motorstyringssystemet.
Blå røg
Blå røg er ofte forbundet med benzinmotorer og kan indikere afbrænding af olie.
Det kan skyldes slidte stempelringe, defekte ventiltætninger eller en lækage i topstykket. Blå røg kan også være tegn på olie, der siver ind i forbrændingskammeret på grund af en defekt pakning. Slidte ventiler eller stempelringe kan lade olie snige sig forbi og blande sig med brændstoffet.
For at finde ud af, hvad der er skyld i den blå røg bør der foretages en lækagetest, hvilket kan foretages af en mekaniker. Det kræver trykluft, så det udføres typisk på værft.
Sort røg
Sort røg er normalt forbundet med dieselmotorer og indikerer en overdreven brændstofmængde eller dårlig forbrænding.
Det kan for eksempel ske, når en sejlbåd lægger til kaj, og motoren kortvarigt starter og udsender et pust af sort røg. En konstant sort røgfane, mens motoren kører under tung belastning, eller endda ved almindelige omdrejninger, er tegn på overbelastning, typisk forårsaget af en propel med for stor stigning eller diameter. Det kan også være, at propellen er tilsmudset; der skal bare et par hårde ruer til.
Problemer med brændstofindsprøjtningen, tilstoppede dyser kan også være skyld i sort røg. Sort røg kan også opstå på grund af defekte motordele eller et blokeret luftfilter.
Røgens farve kan variere
Det er vigtigt at bemærke, at farven på røgen kan variere afhængigt af graden af forbrænding, forholdene i omgivelserne og andre faktorer.
Unormal røgudvikling, stop motoren og tal med en mekaniker
Hvis du oplever unormal røgudvikling fra din motors udstødning, anbefales det at tale med en mekaniker for en mere grundig diagnose af eventuelle problemer og udbedring.
hej min volvo penta 48 hk ryger og lugter af diesel når den kommer op fra 2800 omd
hvad kan det skyldes motor er ca 20 år gammel og gået 2500 timer