Hvor svært er det at vedligeholde en båd?

Vedligeholdelse af din båd minder meget om at tage sig af din bil. Det er ikke svært at vedligeholde din båd, men det kræver at du er konsekvent og dedikeret. [ Læs videre ]

Hvor svært er det at vedligeholde en båd?

Ligesom en bil har en båd også brug for et servicetjek og lidt “kærlighed” i form af vedligeholdelse på bestemte tidspunkter og efter brug. Men du tænker sikkert: “hvordan vedligeholder jeg min båd? hvad skal gøre for at servicetjekke min båd? og hvornår skal min båd til service?”

Fortsæt med at læse og find din tjekliste til vedligeholdelse af din båd, få nemme tips til vedligeholdelse af båd og hvordan du planlægger og udfører et service.

Tjekliste til vedligeholdelse af din båd

Når du køber en båd, som ny bådejer, bør du også overveje hvordan du vil vedligeholde den. Skab dig et overblik over hvad du ved og hvad du selv kan lave. Hvilke opgaver kan du selv løse, og hvilke opgaver skal du have hjælp til?

For at vedligeholde din båd, bør du:

  • Kontrollere batteriets opladning.
  • Efterse elektronik og elinstallationer.
  • Efterse lanterner, lamper og andet lys.
  • Kontrollere olie til blandt andet servostyring og kølevæske.
  • Skifte motorolie.
  • Efterse drivaksel og propel.
  • Efterse brændstoftanken, brændstofledninger og motor for lækager, korrosion eller revner.
  • Kontrollere, at ræling og søgelænder er sikkert
  • Sørge for at have sikkerhedsudstyr og redningsudstyr, friske ildslukkere, blus, fløjter og horn.
  • Kontrollere kileremme og andre motordele.
  • Løbende vaske og rengøre båden.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Så nemt vedligeholder du en båd

Vaske og vokse

En af de nemmeste måder at forlænge levetiden og glæden ved din båd er at holde glasfiberen ren og pæn. Gelcoat på glasfiber bliver mat og ru, hvis den ikke vokses regelmæssigt. Nogle gange kan det også være nyttigt at fjerne gamle lag af voks inden du påfører et nyt lag voks.

I modsætning til biler mangler både en klar overflade, så voks er afgørende for din båds levetid.
Uden en voksforsegler til beskyttelse af båden oxiderer glasfiberen hurtigt og koster meget mere at reparere end, hvis båden løbende får voks.

At holde din båd ren inde og ude forhindrer dannelse af skimmelsvamp.

Skimmelsvamp kan være lumsk, og det er bedre at rengøre din båd ofte end at prøve at dæmme op for spredning af skimmelsvamp.

Vær forsigtig med at bruge hårde kemikalier til at rengøre din båd, da de kan slide på gelcoat. Vask ned en eller to gange om året vil ikke kun få din båd til at se fantastisk ud, men vil også sikre, at den fungerer korrekt.

Tør båden af jævnligt

Efter en dejlig dag på vandet, kan du tage et håndklæde og tørre din båd af. Vedvarende fugt kan bidrage til skimmelsvamp, meldug, tæring, korrosion, pletter og andre problemer. Når du tørrer overskydende vand og fugt af vil din båd holde længere.

Redningsveste, reb, håndklæder, udstyr og andre genstande, der er tilbøjelige til fugt eller væskeophobning, skal fjernes fra båden, tørres af og stilles tørt efter brug.

Tjek metaldele for tæring og korrosion

Alle synlige metaldele i din båd kan tære og ruste.

Kontroller ofte skruer, popnitter og andre metaldele, anvendt til fastgørelserne, for tegn på korrosion, og tør dem af, når du kan.

Din bådmotor bør også kontrolleres for tæring. For at undgå tæring og korrosion og mange andre motorproblemer bør du regelmæssigt skylle din motor.

Skift olie med jævne mellemrum

Generelt bør du skifte olie omkring hver hundrede driftstimer. Nogle motorer er mere eller mindre tilgivende. Tjek manualen for din bådmotor, efter hvor ofte du bør skifte olie.

Hvis du ikke selv kan udføre et olieskift, findes der mange bådmekanikere rundt omkring i landet.

Du kan også få din nærmeste bådmekaniker, -specialist eller forhandler til at udføre et større servicetjek på din båd og bådmotor.

Tjek propellen

Spring aldrig over et grundigt tjek af din propel. Der kan opstå nærmest en kaskade af problemer med din propel og følgeskader af en ødelagt problem, så du bør inspicere bådens propel regelmæssigt gennem hele sæsonen.

Det er ikke noget problem, hvis kun propellen er ridset eller mangler maling. Store buler eller tegn på grundstødning bør ordnes af en professionel. Det kan også føre til tab af fremdrift, større forbrug af brændstof, eller slør på drivakslen.

Et almindeligt problem er, at fiskesnøre kan vikle sig rundt om din propel.

Hvis det er sket, bør du bede din mekaniker om at tjekke gearkassen og sikre, at der ikke er forårsaget lækager.

Servicering af gearkasse bør altid udføres af en kyndig fagmand.

Efter at have inspiceret din propel, skal du tætne og montere propellen igen, i omvendt rækkefølge, som du afmonterede den.

Afmonter batteriet uden for sæsonen

Batterier holder ikke evigt, men du kan forlænge batteriets levetid ved at afmontere det uden for sæsonen.

Det er en god idé at fjerne batteriet fra båden uden for sæson, så undgår du problemer vedtemperaturændringer og at det kan blive stjålet.

Rengør batteriet, lad det op et par gange under opbevaring, og opbevar det et sted, hvor det ikke kan blive påvirket af temperaturændringer og slid fra naturens elementer.

Giv din båd et servicetjek når du tager den på land

Du bør gennemgå din båd og give alle dele et servicetjek inden sejlsæsonen begynder og ved vedligeholdelse, når særlige situationer opstår som f.eks. en bulet propel, tæring i motoren eller endda et olieskift.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Servicetjek fra din lokale bådmekaniker

Der findes mange bådmekanikere overalt i landet. Ofte finder du dem ved havnen eller i nærområdet uden for havnen.

Kan du ikke finde en bådmekaniker, er det sjældent et problem, for der vil stadig være mange som kan hjælpe dig.

Du kan for eksempel kontakte forhandleren af din båd, eller snildt finde en specialist eller sejlerentusiast i den lokale havn som gerne vil hjælpe og forklare hvad du bør gøre.

2 svar til “Hvor svært er det at vedligeholde en båd?”

  1. Carl Handberg

    Jeg har en båd liggende fast i havn undtaget vinter halvåret. Mit spørgsmål er, jeg har hørt at man kan sætte en 1/2 tomme slangestuds på kølevandet og med en lynkobling skylle igennem mens den ligger i vandet er dette korrekt? Og hvor skal den sættes i ? Det drejer sig om en 60 HK Mariner mvh Calle

    1. Formålet med at skylle en motor er at skylle saltvandet ud af de indre metaldele, så de ikke korrodere. Det kan sagtens give mening at skylle motoren mens den ligger i havnen, hvis båden ligger meget stille. Dog gør man det typisk i forbindelse med vinterkonservering. Indsugningen kan sidde nederste på benet, men specifikt hvor afhænger af model.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.