Knob

Knob betegner både fart igennem vandet og noget der bindes på tov. En knob er en fartangivelse og er 1,852 sømil/time. Udtrykket knob eller sømil/time, bruges over hele verden til at betegne ens fart gennem vandet. Knob er også sømandsjargon for forskellige knuder og løkker som bindes på et tov.

Omregn knob til kilometer i timen og kilometer i timen til knob

Omregn knob til kilometer i timen og kilometer i time til knob. Skal du have antal kilometer i time omregnet i knob, skal du blot dividere antal kilomenter med 1,852 eller brug denne nemme omregner.

Hvad er en knob?

En knob er en fartangivelse/sejlhastighed og kan oversættes til antal sømil/time og derfor er sømil/time implicit i betegnelsen knob. En sømil er 1,852 kilometer.

Hvorfor hedder det knob?

Udtrykket knob eller sømil, bruges over hele verden til at betegne ens fart gennem vandet. I dag måler vi knob med elektroniske apparater, men for 200 år siden var sådanne apparater ukendte. Geniale søfolk udtænkte en hastighedsmåler, der både var nem at bruge og pålidelig: “logline”. Fra denne metode får vi udtrykket “knob”.

Hvorfor måler man fart i knob og ikke km/t?

Selvom kilometer i timen måske virker som den mest oplagte metode til at måle alle former for fart, så er der en naturlig forklaring på hvorfor man anvender knob.

Udtrykket knob stammer fra sejlskibenes tid, hvor man smed et bræt, bundet på et tov, i vandet fra fartøjet. Derefter talte man antallet af knuder (knob), som var sat efter bestemt mål, som brættet kunne trække ud af en rulle tov, på en bestemt tid. Dermed kunne man beregne hastigheden gennem vandet.

Hvad er et knob?

Et knob er også sømandsjargon for forskellige knuder og løkker som bindes på et tovværk. Ofte går det i tråd med tilsvarende stik. Det kan for eksempel være et råbåndsknob, et otte-talsknob, et flagknob eller et pælestik.

Var denne artikel nyttig?
JaNej

Læs mere om "Knob"

Tjek dit tovværk: 6 sikre tegn på, at du har et slidt tov

Tjek dit tovværk: 6 sikre tegn på, at du har et slidt tov

Tovværket springer altid, når det er mindst belejligt. Det sker gerne når bølgerne er højest og vinden er kraftigst, under kapsejlads, når tovet bliver presset lidt ekstra, eller når du lægger til i havnen og hiver lidt ekstra hårdt for at sikre fortøjningen sidder fast.

Overlev vinteren: seks måder at blive klar til at sejle

Overlev vinteren: seks måder at blive klar til at sejle

Det er koldt og vinteren er over os. Det kan give de dersens “for koldt-til-at-sejle” temperaturer og alt for lange perioder uden sejlads, hvor du ikke kan nyde havets bølgegang og den friske luft. Undgå at blive slået helt ud, mens du sidder fast på land, med disse enkle tip – de vil med garanti hjælpe dig med at bekæmpe …