Solpaneler til båd: hvad bør jeg vide?

Solcellepaneler bliver mere populære i takt med, at de også bliver billigere. At finde det rette solcellepanel er jungle samtidig med, at du også skal vurdere dit behov. [ Læs videre ]

Solpaneler til båd: hvad bør jeg vide?

Så du nyder livet ude på vandet i din skønne båd, fuldkommen afsidesliggende fra civilisationen, solen skinner og strømforbruget løber måske lidt for hurtigt. Så du tænker selvfølgelig at det kunne være smart at udnytte solen til at generere strøm og oplade batterierne. Så nu spørger du sikkert dig selv, kan man få solpaneler til båd? Og ja, det kan man.

Solpaneler til båden er moderne solpaneler, som du kan montere på din båd for at forbedre udbyttet af bådens batteri – sådan cirka.

Da, solpaneler er endnu ikke så almindelige som solpaneler på hustagene, der leverer strøm til hjemmet, har vi sammensat denne praktiske forklarende artikel, der fortæller dig lidt hvad solpaneler er, såvel som hvordan de fungerer.

Hvad er et solpanel?

Solpaneler til sejlbåde og motorbåde er solpaneler, der leverer energi fra solen og bruger denne energi til at drive bådens elektronik. En af de mest populære anvendelser af solpanelerne er at bruge dem aktivt til at genoplade bådens batterier eller blot have panelerne på ombord som en ekstra sikkerhed, i tilfælde af, at du løber tør for strøm og batteriet skal genoplades.

Et solpanel kan ligeledes anvendes som supplement i den moderne bådens el-installationer.

Solpanelerne er med tiden blevet nemmere at bruge og at tilslutte til forskellige el-net og systemer, som både har. Samtidig leveres de også i mere håndterbare størrelser. Det sidste man har brug for, er jo et kæmpe solpanel, der skal hænge på siden af båden, fordi der ikke er plads andre steder! Disse solpaneler kan placeres på forskellige måder, herunder på kabine taget eller andet sted på båden.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Typer af solpaneler til både

Der findes lige nu to typer solpaneler til båden: fleksible og faste.

Fleksible solpaneler

Fleksible solpaneler er, som navnet siger, fleksible. De kan bøjes eller indstilles, så de passer i størrelse og solens retning, hvilket gør dem gode til mindre både, som simpelthen ikke har plads til et stort solpanel. De er nemme at montere på forskellige overflader, da de ikke har behov for afstivning. Dette fravær af et tungt metalstativ gør dem ret lette, enkle at håndtere og fremragende til skrå overflader og andre vanskelige steder på båden.

Der findes to typer solceller inden for de fleksible solpaneler:

Krystallinske solceller: er ikke velegnede til sejlads, primært på grund af bådens bevægelser. Selvom krystallinske solceller kan sagtens anvendes på både, skal du regne med en kortere levetid end CIGS paneler. Du skal også være opmærksom på at undersiden kan blive varm, da ledeevnen forringes på grund af, at Silicium i solcellen krakelere over tid.

CIGS solceller: der står for Copper Indium Gallium (di)Selenide, er en nyere type solpanel på markedet. Disse er modsat de krystallinske solceller meget fleksible. CIGS solceller er også virkelig hårdføre og tåler kraftige slag, gang og kørsel.

Faste solpaneler

Faste solpaneler er den slags solpanel, der typisk tales om, når man snakker om solpaneler. Denne type har en aluminiumsramme. Dette gør dem også mere hårdføre i hårdt vejr, da de mere solide end de fleksible solpaneler.

Fordi de er bygget på et aluminiumsramme, er de ofte også ret store. Når du sammenligner de fleksible solpaneler og faste paneler, kan du med det samme se og mærke den markante forskel og hvor meget tungere et fast solpanel er.

Hvorfor er solpaneler gode til livet på vandet?

De primære fordele

Den første fordel ved solpaneler er de store besparelser på brændstof. Solenergi er betydeligt mere overkommelig at producere end elektricitet, der produceres af en brændstofdrevet generator.

Den anden store fordel er lydniveauet. Dette er væsentligt, når du gerne vil leve et mere stille liv, at skære ned på lydniveauerne, mens du forbliver på havet. En almindelig generator støjer vildt, mens den arbejder for at lade batterierne op på båden. Solpaneler på havet er helt stille.

Solpaneler er simpelthen effektive i forhold til at producere strøm og elektricitet, og samtidig med til at minimere støj- og miljøforurening.

Den ekstra fordel, der er opnået ved at have solpaneler på din båd, er, at du kan oplade din båds batterier, mens du ikke hele tiden behøver at holde øje. Det giver blandt andet mulighed for at vende opmærksomheden mod andre aktiviteter såsom dykning, læsning eller fiskeri.

Hvis du har solpaneler tilsluttet, kan du også nemmere hoppe i vandet, uden at skulle lukke alt ned for at bevare mest muligt strøm på batteriet.

Avanceret teknologi

Solpaneler er blevet markant bedre i de senere år og er blevet mere effektive. Der er et bredt udvalg af muligheder for at udnytte solens energi til at drive de mange elektroniske enheder ombord på båden. Alt fra store solpaneler til bærbare solpaneler findes til både med effekt lig dem på land.

Solcelleteknologi sættes i tyndfilmspaneler med høj effektivitet, der kan udvikles, så de passer til netop din båd, som kræver at de fleste batterier oplades med en betydeligt højere hastighed end tidligere.

Hvordan virker solpaneler?

Ligesom et landfast tilsvarende solpanel fungerer solpaneler til båden ved at omsætte lysets stråling fra solen til elektricitet og sende den videre til de enheder som er koblet på kredsløbet (i dette tilfælde, en båd).

Solens lys fanges af solpanelerne, som tilfører energi til elektroner i solcellens materiale, der begynder at bevæge sig. Efterhånden som elektronerne bliver aktiveret, bevæger de sig rundt på solpanelet og producerer elektriske ladninger. Denne energi, der produceres, gemmes derefter i de batterier, der er forbundet til solpanelerne, hvor de er klar til brug.

Solpaneler har lang levetid. For størstedelen af maritime solpaneler kan holde i op til 20 år, når de vedligeholdes. Men, nogle af de fleksible paneler kan have en meget mindre levetid på bare fem år. Men alt dette afhænger af producenten og det mærke du køber, men faste solpaneler er stærke og vil holde i længere tid. Hvis du har brug for et fleksibelt solpanel, er de også købet værd – så længe du medregner deres maksimale levetid på fem til ti år.

Solpaneler til båden fungerer bedst, når de er koblet sammen med resten af elektronikken på din båd. Mange kobler solpanelerne til batterierne og lader resten af elektronikken trække strøm fra batterierne. Det samme gælder og fungerer godt i samspil med en backup generator (hvis nu solen ikke har været fremme i flere dage). Med solceller strækker du forbruget af brændstof og forbedrer økonomien for din båd.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvad kan jeg forvente af nyt inden for solcelleteknologi?

De nyeste forbedringer af den maritime solenergi har været den tættere kobling mellem vindmøller og solenergi for at give mest vedvarende energi, når du er på vandet. Flere typer både og erhverv får fordele af at vi kan få mere ud af sol og vindenergi på vandet. Der findes en unik teknologi, EnergySail, der giver skibe mulighed for at opsamle solenergi ved hjælp af et computerstyret form for sejl. Aquarius MAS-teknologien har overvågning og alarmer og datalogningsprogram der, i samspil med et skibs motorstyring, vil kunne automatisk optimere drift og brændstofforbrug.

Afsluttende tanker

Solpaneler kan forbedre din økonomi, og holde din båds batterier opladet og din båds elektronik bedre kørende. I sidste ende, er der mening i at udnytte mulighederne i vedvarende energi.

Man har set nogle fremragende fremskridt inden for soldrevne både og skibe. Både som MS Tûranor PlanetSolar, Seaorbiter og Duffy Londons super solar yacht. Der tilføjes hastigt nye både til listen over soldrevne både og skibe, da stadigt flere erkender problemet med fossile brændstoffer og udslip, der skader marint liv og økosystemer.

Du er måske nu begyndt at overveje de muligheder som sol- og vindenergi giver. Du er naturligvis altid velkommen til at fortælle om dine idéer til os her under.

14 svar til “Solpaneler til båd: hvad bør jeg vide?”

  1. hc Horn

    Vores solceller er blevet matte – hvordan klarer jeg overfladen til at blive blank igen.

    1. Hvis de er almindeligt beskidte kan du vaske dem i helt almindeligt vand fra hanen, en blød klud og eventuelt en mild sæbe og skyl grundigt efter.
      Husk, at undgå at vaske i direkte solskin eller på meget varme dage. Vandet vil fordampe hurtigt og kan efterlade en hinde af kalk, okker og sæberester.

  2. Bent Skov

    Hej Boaters
    jeg vil installerer solceller på min sejlbåd. Jeg har en ide om at lave et fast tag til min sprayhood, hvor solcellerne kan placeres Jeg tror at jeg vil gå efter nogle solpaneler der er robuste overfor for skygge og vælge 3 eller 4 mindre paneler for at have den bedste udnyttelse af solen, dvs. flest solpaneler uden skygge, da der altid vil være skygge effekter på sprayhood taget, fra bom rig mm.

    Mine spørgsmål er :

    Skal det være ens paneler der (samme størrelse og spænding) tilsluttes den samme laderegulator?

    Hvis jeg vælger to store og to små solcellepaneler med ens volt ud, kan de så gå til samme laderegulator? Eller kan der være en fordel ved at have to mindre laderegulator?.

    Hvis jeg vælger to store og to små paneler med forskellig spænding ud hvad så?

    Er der forskel på jeres ”løsningen” ved blybatteri AGM batterier eller Lithium plug in batteri?

    Hilsen Bent

    1. Lyder som et spændende projekt. 🙂
      At mikse mellem forskellige enheder må afhænge af om de specifikke modeller kan håndtere dine ønsker. Der må du enten tjekke med manualen eller spørge producenten. Vi har desværre ikke et forslag til din specifikke løsning.

  3. A. Larsen

    Jeg har 2 batterier i min båd. Et startbatteri og et forbrugsbatteri.
    Normalt lader motoren eller ”strøm fra land” startbatteriet op for derefter at fylde forbrugsbatteri op.
    Skal solcellen forbindes til begge batterier eller kun til startbatteriet eller kun til forbrugsbatteriet?

    1. Vi kan desværre ikke hjælpe med din specifikke løsning. Der henviser vi til en elektriker med ekspertise inden for båd-el.

      Men en laderegulator, eller laderelæ, kan automatisk styre opladningen af batterier afhængig af tilgængelig strømkilde. Samtidig beskytter et laderelæ mod pludselige udsving i strømmen.

  4. Lars dall

    Hvordan skal MPPT laderegulator forbindes til mine batterier? Jeg har 4 stk 12v batterier, der er parallelforbundet. Ledning fra MPPT laderegulator til + og – på batterierne. Må de forbindes på første batteri eller skal + og – forbindes, så de er længst fra hinanden i kredsen (+ på første batterie og – på det fjerneste batteri)?

    1. Vi kan desværre ikke hjælpe med din specifikke løsning. Der henviser vi til en elektriker med ekspertise inden for båd-el.

  5. Torben Thrue

    Hej Jeg er ude efter solceller til min sejlbåd. Jeg er kommen frem til et strømforbrug på under 600 Wh. Hvad vil I foreslå.

    1. Det er værd at bemærke du nok ikke bør trække strøm direkte fra solpaneler til din enheder. I stedet kan du anvende solpanelerne til at lade dine batterier op og derfra fortsætte til dine enheder. En elektriker med ekspertise inden for båd-el kan give dig det bedste svar på hvilke solpaneler du bør anvende.

    1. Der er sikkert mange løsninger. Vi kan ikke anbefale en specifik producent. Dog ser det ud til at Jiang Solar producerer nogle som er smalle og fleksible. Det er uvist om de kan bruges i den maritime verden. Det er måske værd at undersøge.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.