Vinterklargøring af sejlbåd

Vinterklargøring af båden er en opgave for de fleste bådejere, uanset om båden står på land eller forbliver i vandet vinteren over. I denne artikel fokuseres der på de ting du bør gøre for at klargøre din sejlbåd til overvintring, så du undgår ubehagelige overraskelser til næste forår. [ Læs videre ]

Vinterklargøring af sejlbåd

Efteråret er for mange sejlere lig med tid til at lægge låg på sejladsen efter sommersæsonen og gøre vores både klar til vinteren.

Nogle af os tager båden op af vandet og muligvis vil vinteropbevare den under tag. Andre vælger at lade deres både blive i vandet vinteren over.

I denne artikel finder du gode råd der kan hjælpe dig med at vinterklargøre din båd, og sikre den mod vejret forude. Det er meget nemmere at forebygge skader og beskytte din båd frem for at reparere den.

Hvordan opbevarer du dine sejl om vinteren?

Sejl er dyre og bør behandles derefter. Det ville være ærgerligt, at starte foråret med en stor og dyr overraskelse.

Derfor er det en god idé at fjerne sejlene fra båden og opbevare dem på et tørt sted som for eksempel et loft, eller i de fleste tilfælde en garage.

At efterlade dem på båden betyder, at de er prisgivet elementernes nåde.
Rulleforsejl kan blive revet op af en storm og derefter flået på stag og vanter, eller slåes i stykker når de blafre i vinden. Sejl kan mugne under presenninger, hvor vand er trængt ind, og fugle kan efterlade ekstrementer og reder bygget i folderne på et pakket storsejl.

Hvis din båd ligger i vandet, så er der en naturligt høj luftfugtighed. Undgå at lade sejlene ligge om læ i længere tid. Der kan forekomme skimmel, meldug og andet skidt hvis udluftningen om læ ikke er tilstrækkelig.

Der er hårde vilkår om bord for dine sejl, og det giver gode betingelser for ødelagte sejl til foråret.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Tjek stående rig for tegn på rust og knækkede tråde i stålwire

Når du tjekker din stående rig, skal du være opmærksom på alle metaldele, såsom stag, vant, toggles og vantskruer. Se efter rust på stålwire, og især der, hvor wiren går ind i beslag – det er fokuspunkt for stress og metaltræthed.

Hvis der er tegn på rust eller knækkede wiretråde på dette punkt, bør du få en ekspert til at se på hele din rig. Det kan være en tidlig indikator for, at problemerne udvikler sig yderligere.

De fleste rigge falder på grund af svigt i beslag – det, du skal kigge efter, er tegn på de mindste revner i toggles, vantskruer, svejseøjer og andre beslag. Det kan være aldersrelateret, men det er også vigtigt at tjekke om beslag er justeret rigtigt ind. Fejljustering (i forhold til belastningsretningen) kan øge metaltrætheden dramatisk og være årsag til, at der opstår revner. Selv på en ny rig skal du kontrollere, at beslag sidder korrekt, og at størrelser er korrekte.

Overvej, om du skal skifte til en rig af komposit. Fordelene er mange, og skal du alligevel udskifte det hele, kan det være et godt tidspunkt for det.

Tjek tovværket før du pakker din båd

Undersøg al løbende rig. Se efter tegn på slidtage, knækkede fibre og hvor sokken har sluppet kernen.

Det er at foretrække at fjerne tovværk fra båden for at holde dem rene og opbevare dem et tørt sted.

Du kan reducere eksponering fra solens skadelige UV-stråler ved at fjerne tovværk fra båden inden vinter. Hvis du foretrækker at lade tovværket blive på båden, er det en god idé at hænge det op så det kan lufttørre og så du forebygger eventuel mugdannelse og andet der kan give plamager på dækket.

Tjek alderen på din løbende rig og overvej hvad der bør skiftes ud denne vinter.

Tjek dine fendere og fortøjninger grundigt

Som det første skal du kontrollere, at alle fendere er i god stand. Overvej det værst tænkelige scenarie: Hvis der kommer en voldsom storm, hvordan vil båden så bevæge sig? Spørg dig selv, om du har nok beskyttelse. Måske skal du investere i ekstra fendere eller udskifte hele samlingen.

Hvis båden har en fenderliste (gummikant) bør den ses efter om den er blevet mør i løbet af sommeren.

Er der fastmonteret fendere eller fenderlister ved din bådplads, bør du også tjekke disse.

Tjek fortøjningerne. Måske skal de udskiftes. For at forhindre for meget bevægelse, mens båden er fortøjet, bør du overveje, om det kan være klogt at montere fortøjningsfjedre eller -kødben.

Tag ankerkæde ud af ankerbrønden – rengør brønden og kæde og opbevar kæden på et tørt sted vinteren over.

Årlig vedligeholdelse af skødespil

Tag også et kig på dine skødespil. Sørg for, at de er ordentligt beskyttet med ny fedt, og dæk dem endda til med et cover til skødespil. Skødespil er dyrt udstyr. Men, hvis de bliver passet ordentligt, kan de holde i mange år. Du kan købe standardsyet covers eller få syet covers på mål ved din nærmeste sejlmager eller kalechemager.

Servicesæt til skødespil er noget, du bør have i din værktøjskasse. Det anbefales at foretage et årligt eftersyn og afmontere spillet for at udskifte palerne, fjedrene og fedtet.

Under denne gennemgang skal du se efter tegn på slitage på tandhjul og spindler.

Alle producenter har en omfattende liste over reservedele, som kan fås på forespørgsel. Disse dele er ikke almindeligt tilgængelige online eller hos forhandlerne, men ved at spørge producenterne kan man få dele til udskiftning af stort set alle komponenter i et skødespil.

Modtag flaskepost med BOATERS indblik - gå ikke glip af viden, værktøjer og gode råd til de gode oplevelser

Nul spam. Kun e-mails om sejlads, både, udstyr og tilbud, der gør dig til en bedre sejler. Hundredvis har allerede skrevet sig op. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Hvad bør du gøre ved din båds motor om vinteren?

Det er en god idé, at servicere bådmotore på denne tid af året. Motoren kan beskyttes over vinteren med en god, ren og frisk olie.

Det vil også være på dette tidspunkt du sikrer kølesystemet med frostvæske, så du forebygger frostskader i løbet af vinteren.

Det er bedst at prøve at lade motoren køre en kort tur hver måned, hvis du har mulighed for det.

Et andet tip er at putte nogle klude i udstødningen og andre åbninger, når motoren ikke er i brug, for at forhindre fugle og andet småkravl i at slå sig ned her.

Beskyt din båd imod utøj og småkravl – fjern madrasser og andre polstrede møbler

Rotter og mus kan forårsage store skader på både. Tag alle de forholdsregler, du kan, for at forhindre dem i at komme om bord. Du bør naturligvis aldrig opbevare mad på din båd, og lader du båden overvintre i vandet bør du overveje at sikre dine fortøjninger mod mus og rotter.

Det er også en god idé at fjerne madrasser og andre polstrede møbler, som er ideelle reder for disse dyr, og nemt bliver ødelagt. Bortset fra skader fra gnavere er skimmel og fugt næsten uundgåeligt på både, og det er værd at holde det væk på denne tid.

Der er flere meninger om hvad du bør gøre med søventiler:

  1. Hvis de er lukkede, kan det vand, der stadig er i rørene, fryse og ødelægge rørene.
  2. Hvis de er åbne, kan hele systemet selvfølgelig lække med potentielt katastrofale resultater.

Det ideelle synes at være at lukke søventiler, men sørge for at have en smule varme på for at forhindre frostskader. Dette vil frostvæske selvfølgelig og hjælpe med at forhindre.

Udluftning er også et must, og vil hjælpe med at forebygge, at der dannes skimmelsvamp på grund af kondens.

Rengøring og maling af træ og teak inden vinter

Det bedste er, at hele din båd er klar til at kunne modstå vinteren.
Hvad angår træet, kan du sørge for at håndlister er godt lakerede. Teaktræ er en anden sag, og ofte genstand for megen debat og afhænger af det udseende, du ønsker at opnå, og den beskyttelse træet har brug for. Først og fremmest tjek fuger i teaktræet og sørg for, at de er tætte og i god stand, ellers bør de repareres.

Tilsyneladende er den bedste måde at holde teaktræ rent ved blot at vaske det ugentligt med havvand.

Mange er enige om, at undgå forskellige kemiske former for teaktrærens, og at muligvis alt du bør gøre er at påføre teakolie med jævne mellemrum.

Nogle går endda skridtet videre og mener at teaktræsolie bør undgåes, da du så ville skulle gøre det hvert år.

Dækket skal vaskes grundigt af for salt, olie fra sved, solcreme og andre forurenende stoffer. Det gør du med helst med en blid sæbe eller shampoo beregnet dækket.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.