Sikker sejlads: sådan færdes du sikkert på havet

Havet er uendeligt stort og der vil, før eller siden, opstå en situation der kræver, at du har gjort dit forarbejde og taget dine forholdsregler for at sejle sikkert derude. [ Læs videre ]

Sikker sejlads: sådan færdes du sikkert på havet

Du vil gerne ud at sejle, og føler du har styr på det meste. Men måske er der lidt med sikkerheden du gerne vil have ekstra godt styr på. Derfor er det meget naturligt at spørge: “hvordan sejler jeg sikkert? hvordan skal jeg forholde mig til andre både? hvordan tjekker jeg at båden er sikker? hvad skal jeg gøre hvis uheldet er ude?”

Alle samme rigtig gode spørgsmål, og vi har samlet svarene til dig her.

I denne artikel kan du læse og få en række gode råd der er værd at følge og kende, før du sejler ud. Disse råd passer også til dig uanset om du sejler motorbåd eller sejlbåd.

Lær vige- og søvejsregler

Lige som på vejene, for at gøre færdsel i trafikken sikker for alle trafikanter, er der også udarbejdet færdselsregler for trafikken på vandet. Disse færdselsregler bør du kende. Heldigvis, er de ret enkle for fritidsejlere, så der er ingen undskyldning for ikke at kende og følge dem.

Dette skal du sætte dig ind i:

  • Vigeregler
  • De internationale signalflag – bogstaver
  • De internationale signalflag – tal
  • Nødsignaler og nødopkald
  • Opmærksomheds- og manøvresignaler
  • De vigtigste tågesignaler
  • De vigtigste lydsignaler

Få vores bedste viden, værktøjer, trends og tips til din sejlads.

Nul spam. Kun e-mails om både, sejlads, udstyr og tilbud på ting, der gør dig til en dygtig(ere) sejler. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Vær den gode sømand og vis hensyn

Når du ser en supertanker, bliver du hurtigt klar over, at den ikke sådan lige er så nem at dreje, stoppe, eller på anden vis kan undvige din lille båd, der sejler ind foran den.

Godt sømandskab er vigtigt når du er på vandet. Derfor bør du altid vise hensyn, når du møder en større båd eller blot en anden sejler. Der er ingen grund til at sejle ræs og lege “kylling” ude på det åbne hav.

Det er selvfølgelig ikke kun over for store skibe, du skal udvise hensyn. Godt sømandskab gælder alle steder, på sejlruter og i havne. Husk også at indgående viger for udgående.

Hold øje med vejrudsigten – gerne flere gange om dagen

Hvis du ikke holder øje med vejret, kan du blive overrasket og måske sejle direkte ind i et uvejr. Det kan gøre din sejltur til en ubehagelig oplevelse.

Se, læs og lyt altid til vejrudsigten. Gør det før du sejler ud og hold dig opdateret mens du er på vandet. Vejrguderne er uforudsigelige, og vejret kan skifte i løbet af få timer.

Planlægger du en tur med venner eller familie, og gerne vil give dem en god oplevelse, bør du huske på, at de måske ikke er så erfarne som du.

Hvad skal jeg gøre inden jeg sejler ud?

Det er en rigtig god idé at fortælle nogen at du sejler ud, hvor du sejler hen og hvornår du forventer at ankomme.

Dette har selvfølgelig ikke så meget med selve det at sejle sikkert. Men sikker sejlads omfatter også at sikre sig en livline på land til når det går galt.

Alle kan være din livline på land. Det er dog vigtigt, at de ved hvad de skal gøre hvis du ikke melder din ankomst rettidigt. Disse personer skal blandt andet have kontaktoplysninger til søredningstjenesten og myndigheder nær din rute.

Husk at melde din ankomst når du er i havn så de ikke bliver bekymret.

Få vores bedste viden, værktøjer, trends og tips til din sejlads.

Nul spam. Kun e-mails om både, sejlads, udstyr og tilbud på ting, der gør dig til en dygtig(ere) sejler. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Skal jeg undgå alkohol og spiritus?

Mange sejlere, før og under sejlturen, ynder at få sig en lille en, to eller tre stykker …

Men ligesom du ikke skal køre bil, når du har drukket alkohol, bør du også holde dig fra at sejle en båd, i påvirket tilstand.

Der er en promillegrænse på 0,5 i Danmark for alle fartøjer hvor der er foreskrevet uddannelseskrav for at føre fartøjet.

Der gælder også, at du må ikke sejle i en tilstand, hvor du er så påvirket af alkohol eller andre rusmidler, at du er ude af stand til at udføre dine opgaver til fare for sikkerheden.

Sejler du på en kold vinterdag. Kan det være fristende med en lille skarp til at varme sig på. Men bliver du våd og kold, kan alkohol have modsatte effekt og kun gøre ondt værre. Alkohol varmer ikke. Det bedøver sanserne. Kroppen vil derfor ikke vide, at der er noget galt.

Tjek redningsudstyret og vær forberedt på det meste

Redningsudstyr skal holdes i god og fungerende stand. Det er lovpligtigt, at der findes en redningsvest til alle ombord på et skib. Det er frivilligt, om de om bord vil bære redningsvesten, når der sejles.

For din og alles sikkerhed er dog bedst at alle bærer en redningsvest.

Der findes en række krav alle redningsveste skal overholde. Dertil hvis det ikke er monteret, bør redningsvesten også bære en fungerende fløjte.

Derudover bør du have enten nødraketter eller nødblus med. Husk at tjekke udløbsdatoen, og udskifte løbende, når det er nødvendigt. Selvom de måske kunne virke efter udløbsdatoen er overskredet, er det langt fra sikkert. Det er ikke et sted du ønsker at have sparet, hvis uheldet er ude.

Det er også vigtig at instruere dine gaster om bord. Fortæl dem om hvor nødudstyr kan findes. Hvor brændslukkeren sidder, hvor nødraketter og førstehjælpskassen kan findes.

Hold båden ved lige, for mere end blot syns skyld

Båden skal også holdes ved lige. Selv om en ren og pæn båd bare er flottere. Så er det ikke kun for syns skyld. Her tænkes i høj grad på sikkerhed.

Mange redningsaktioner og ulykker skyldes banale fejl ved udstyr og motor. Mange fejl er nemme at forebygge. Tjek dit grej, før du sejler ud.

Sørg for, at motoren virker, er vedligeholdt med service m.v. At der er strøm på batteriet. I værste tilfælde, hvis motoren sætter ud, husk at sikre mulighed for at tilkalde hjælp.

Få vores bedste viden, værktøjer, trends og tips til din sejlads.

Nul spam. Kun e-mails om både, sejlads, udstyr og tilbud på ting, der gør dig til en dygtig(ere) sejler. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Lær at sejle

Uanset om du er ny på havet eller erfaren skipper, er det vigtigt, at du er grundigt forberedt, inden du stikker til søs. Alle har brug for at træne og vedligeholde sejladsfærdigheder. 

Er du helt ny på havet kan et duelighedsbevis hjælpe dig godt på vej. Duelighedsbeviset er friviligt, for almindelige lystsejlere. Skal du på længere togt, kan yachtskipper bevis være nødvendigt.

Med duelighedsbeviset bliver du klædt på til at sejle. Du lærer søfartsreglerne, at læse søkort, planlægge dine sejlture og navigere, samt du lærer at sejle og manøvrere en båd.

Kort sagt, du bliver en bedre sejler.

Afhængig af hvem og hvor du vælger at tage dit duelighedsbevis kan det tage alt fra en weekend, med selvstudier til et par år hvor du får flere sejladstimer på vandet. Hvilken type kursus du skal vælge kommer mest an på temperament.

Du er på vandet, lær at svømme

Ingen regner med at falde i vandet. Men når du er på en båd og sejler afsted kan der ske noget uforudset, og du kan lige så godt planlægge for de værste ting der kan ske og at du falder i vandet.

Derfor bør du kunne svømme, så du har en chance for at redde dig selv.

Ligeledes, skulle en af dine venner om bord, falde i vandet, og så ikke være i stand til at redde vedkommende, fordi du ikke kan svømme, er en ulykkelig situation og en situation, nok de færreste har lyst til stå i.

At kunne svømme er nødvendigt inden du går om bord på en båd.

Det er aldrig for sent at lære at svømme. Mange svømmehaller tilbyder svømmeundervisning – også for voksne.

Havet er uendeligt stort

Skulle uheldet være ude, at båden kæntrer, så bliv i nærheden af båden.

Der er størst mulighed for, at redningsfolk kan finde dig, hvis du er i nærheden af den kæntrede båd. Samtidig, skulle du have nået at sende et nødopkald kan du også have nået at opgive din position, hvor du og din båd er.

I vandet er en båd stor og til at få øje på, mens du er meget lille og forsvinder hurtigt i bølgerne.

Der er betydelig risiko for at redningsfolkene overser, hvis ikke du gør alt for de skal få øje på dig – også selvom du bærer en neon-gul, selvlysende redningsvest med blinkende lys.

Skulle være det værste ske, er det med at finde alle muligheder for at øge chancen for at blive reddet.

Skriv en kommentar

Vi ønsker en åben og livlig debat på boaters.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone.